کشت پاییزه غلات در مهاباد آغاز شد

مهاباد/بالویز.مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت:کشت پاییزه غلات شامل گندم و جو در بیش از ۵۶ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان آغاز شد. به گزارش اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز“جعفر ایمانیان”اظهار داشت: کشت پاییزه غلات (گندم و جو) هر سال از اوایل مهرماه شروع می‌شود که این کشت در مزارع دیم زودتر و […]

مهاباد/بالویز.مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت:کشت پاییزه غلات شامل گندم و جو در بیش از ۵۶ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم این شهرستان آغاز شد.

به گزارش اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز“جعفر ایمانیان”اظهار داشت: کشت پاییزه غلات (گندم و جو) هر سال از اوایل مهرماه شروع می‌شود که این کشت در مزارع دیم زودتر و در مزارع آبی پس از برداشت برخی محصولات از جمله ذرت و چغندرقند است

وی افزود: امسال در بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان گندم و در بیش از ۶ هزار هکتار جو کشت می شود.

ایمانیان بیان داشت: جهاد کشاورزی این شهرستان برای افزایش بهره‌وری مزارع و تولید محصول با کیفیت هر سال بذرهای اصلاح شده مادری و گواهی‌شده را در بین کشاورزان توزیع می‌کند که امسال نیز در همین زمینه بیش از ۲ هزار تُن بذر آماده توزیع بین کشاورزان ‌است.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به ارقام بذور گندم مورد استفاده کشاورزان گفت: گندمکاران این شهرستان برای اراضی آبی از ارقام میهن و پیشگام و برای مزارع دیم ارقام سرداری، باران، اوحدی، هما و آذر ۲ که در مقایسه با سایر ارقام عملکرد خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی منطقه دارد را کشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مقدار بذر مصرفی در مزارع دیم و آبی متفاوت است، اظهار کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی برای مزارع دیم ۱۶۰ کیلوگرم و برای مزارع آبی ۲۰۰ کیلوگرم بذر تعیین کردند.

“ایمانیان” در خصوص توزیع کود شیمیایی برای کشت پاییزه نیز گفت: امسال کود شیمیایی اوره به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و توزیع کودهای فسفات و پتاسیم به صورت آزاد است.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد در خصوص ارقام جو نیز گفت: کشاورزان برای کشت جو در مزارع آبی از ارقام بهمن، ماکویی، مهتاب و گوهران و در مزارع دیم از ارقام آبیدر، سهند و ارقام بومی استفاده می‌کنند.

در سال زراعی گذشته، ۵۱ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافت که ۴۷ هزار هکتار از این مقدار به صورت دیم و چهار هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده‌است.

کشت پاییزه گندم در مهاباد هر سال از مهرماه آغاز و تا آخر آبان تداوم دارد، اما برخی از کشاورزان که منبع آبی مناسبی دارند، کشت پاییزه را قبل از شروع فصل بارش‌ها انجام داده و مزارع خود را با آبیاری سبز می‌کنند.

مهاباد-پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۷/۱۵-۸:۲۳/س

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)