فیلم‌هایی که صنعت سینما را نجات دادند

مهاباد-بالویز-فیلم جدید نولان تنها فیلمی نیست که این روزها چرخ سینما را می‌چرخاند و فیلم‌های مهم دیگری هم روی پرده رفته‌ که برخی حتی در گیشه از «تِنت» پیشی گرفته‌اند.  به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز، فیلم جدید کریستوفر نولان با عنوان «تِنت» آمده است تا سینمای رنجور این روزهای جهان را حیاتی دوباره […]

مهاباد-بالویز-فیلم جدید نولان تنها فیلمی نیست که این روزها چرخ سینما را می‌چرخاند و فیلم‌های مهم دیگری هم روی پرده رفته‌ که برخی حتی در گیشه از «تِنت» پیشی گرفته‌اند. 

به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز، فیلم جدید کریستوفر نولان با عنوان «تِنت» آمده است تا سینمای رنجور این روزهای جهان را حیاتی دوباره بخشد.

«تِنت» در ساختار و داستان از جمله پیچیده‌ترین فیلم‌های نولان است و مثل همه فیلم‌های خالق «شوالیه تاریکی» می‌تواند سینمادوستان را جلوی گیشه‌های خلوت دوران شیوع کرونا به صف کند.

این فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری هفته پیش در ۴۱ کشور در چهار گوشه جهان روی پرده سینما رفت و پس از یک هفته با فروشی عالی (البته با معیارهای روزگار شیوع کرونا) نشان داد که گیرایی سینما هنوز پا برجا است و قرار نیست پایان دوران طلایی سالن‌های سینما را نظاره‌گر باشیم.

فیلم جدید نولان البته تنها فیلمی نیست که این روزها چرخ سینما را می‌چرخاند و فیلم‌های مهم دیگری هم روی پرده رفته‌ که برخی حتی در گیشه از «تِنت» پیشی گرفته‌اند.

«هشت صد»، پرفروش‌ترین فیلم

بیشترین فروش فیلم‌ها در جهان سینما، نخست در آمریکای شمالی به دست می‌آید و پس از آن در چین، که عنوان دومین بازار بزرگ سینمای جهان را یدک می‌کشد.

این بازار چنان بزرگ و سودآور شده است که در سال‌های اخیر بسیاری از استودیوهای هالیوود محتوای فیلم‌هایشان را تا حدی تغییر می‌دهند تا به مذاق دولت چین و تماشاگران سینما در این کشور خوش بیاید.

با شیوع کرونا درهای این بازار چند میلیارد دلاری به روی تولیدات سینما بسته شد. این تعطیلی که چند ماه ادامه داشت ضرر سنگینی به سینمای چین وارد کرد. هالیوود هم که در سال‌های اخیر سود زیادی از این بازار به دست آورده بود، زیان دید.

چین که بر اساس آمارها از کشورهای موفق در کنترل شیوع کرونا است، حالا در بیش از ۹۰ درصد سالن‌های سینما را به روی مردم گشوده است.

هفته گذشته در این کشور فیلمی حماسی با عنوان «هشت صد» روی پرده رفت و با فروش ۶۹ میلیون دلاری پرفروش‌ترین فیلم جهان شد و حتی بالاتر از فیلم جدید کریس نولان قرار گرفت.

این فیلم داستانی واقعی از مقاومت گروه کوچکی از سربازان چینی‌ مقابل ارتش ژاپن را روایت می‌کند، پس از ۱۰ روز اکران چیزی بیش از ۲۲۷ میلیون دلار کسب کرده است.

پدیده این روزهای سینمای جهان

پرفروش‌ترین فیلم روی پرده نیست، اما بدون شک پدیده این روزهای سینمای جهان است. همه جا صحبت از این فیلم است و در ۴۱ کشور روی پرده رفته است.

بر اساس آمار منتشر شده، «تِنت» در هفته نخست اکران در بیش از ۲۰ هزار سالن سینما از انگلستان تا کره‌جنوبی روی پرده رفت و در این تعداد سینما بیش از ۵۳ میلیون دلار فروش داشت.

انگلستان با ۷ میلیون دلار بیشترین سهم را از این فروش دارد و پس از آن فرانسه، کره‌جنوبی و آلمان قرار دارند. این فیلم در عربستان سعودی هم اکران گسترده‌ای داشت و با فروش ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلاری هفته را به پایان رساند.

شگفت اینکه فیلم نولان هنوز در آمریکای شمالی که بزرگترین بازار سینمای جهان است، اکران نشده است. چین و روسیه نیز در نوبت اکران هستند.

پس در هفته‌های آینده باید رقم‌های درشت‌تری از گیشه «تِنت» به گوش برسد. البته اکنون در آمریکا حدود ۶۰ درصد سالن‌های سینما باز شده‌اند و در بسیاری از شهرهای بزرگ هنوز سینماها بسته مانده‌اند.

چین همانطور که اشاره شد، وضعیت بهتری دارد و در آن جا تقریبا اکران سینما به حالت عادی بازگشته است. این روزها «تلقین»؛ یکی از فیلم‌های قدیمی نولان، در سینماهای چین روی پرده است.

درخشش ستاره «بازی تاج و تخت» در سینماهای آمریکا

در آمریکای شمالی هفته گذشته فیلمی با بازی میسی ویلیامز ستاره «بازی تاج و تخت» گیشه را گرم کرد. این فیلم ترسناک در ژانر ابرقهرمانی با عنوان «جهش‌یافته‌های جدید» با فروش ۷ میلیون دلاری نتیجه تقریبا خوبی گرفت، چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها در صورت نبود کرونا در نهایت فروشی ۱۷ میلیون دلاری می‌داشت.

«جهش‌یافته‌های جدید»‌ بودجه‌ای ۶۹ میلیون دلاری دارد و از محصولات استودیوی «فاکس قرن بیستم» است.

این فیلم همزمان با آمریکا در کشورهایی چون اسپانیا، فرانسه و انگلستان هم روی پرده رفت و از بازار بین‌المللی هم سهمی ۹ میلیون دلاری داشت.

به این ترتیب پس از ماه‌ها رکود سهمگین سرانجام روزهای امیدوارکننده برای سینما فرا رسیده است. حالا تعداد فیلم‌های تازه اکران شده قابل توجه شده و اکران در برخی کشورها چون چین به حالت عادی برگشته است.

جشنواره ونیز هم به عنوان نخستین جشنواره مهم سینمایی در دوران شیوع کرونا برگزار می‌شود. به این ترتیب می‌توان به بازگشت روزهای رونق سینما امیدوار بود.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۷/۱۱-۲۰:۰۰/ج

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)