با حضور مسئولین آیین برداشت سیب و انگوردر شهرستان میاندوآب برگزار شد

مهاباد-بالویز-آیین برداشت سیب و انگور در شهرستان میاندوآب با حضور مسئولین شهرستانی و استانی برگزار شد. به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز” علی دیانتی” مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در  آیین برداشت سیب و انگور ،اظهار کرد: میاندوآب با سطح زیرکشت ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ و تولید سالیانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع […]

مهاباد-بالویز-آیین برداشت سیب و انگور در شهرستان میاندوآب با حضور مسئولین شهرستانی و استانی برگزار شد.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویزعلی دیانتی” مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در  آیین برداشت سیب و انگور ،اظهار کرد: میاندوآب با سطح زیرکشت ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ و تولید سالیانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع محصولات باغی یکی از مناطق مهم در تولید محصولات باغی است.

وی گفت:سه هزار و ۱۶۳ هکتار از باغات شهرستان به محصول انگور اختصاص دارد که پیش بینی می شود با ۲۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته امسال بیش از ۴۷ هزار تن محصول انگور از تاکستانهای شهرستان میاندوآب برداشت شود.

وی همچنین افزود: ۵ هزار و ۲۸۳ هکتار به محصول سیب اختصاص دارد که پیش بینی می شود بیش از ۸۳ هزار تن محصول سیب از باغات شهرستان استحصال شود.

دیانتی تصریح کرد: به منظور فرآوری و افزایش انبارداری محصولات باغی ۳ واحد تولید کشمش و میوه خشک کنی و یک کارگاه خانگی جهت فرآوری محصولات باغی بویژه انگور، ۲ واحد سورتینگ و بسته بندی میوه و ۲۱ واحد سردخانه با ظرفیت ۸۰ هزار تن در شهرستان میاندوآب فعال است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید انواع محصولات کشاورزی در شهرستان، بر ضرورت سرمایه گذاری در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب بیان کرد: حدود ۱۰ درصد از سیب تولیدی در شهرستان بنا به دلایل طبیعی، ژنتیکی، مدیریتی و … به سیب صنعتی تبدیل می شود که جهت جمع آوری و عرضه بهداشتی آن به کارخانجات کنسانتره ۶ مرکز خرید و جمع آوری سیب صنعتی با اخذ مجوز های بهداشتی در نقاط مختلف شهرستان ایجاد شده است که از باغداران تقاضا داریم محصول سیب زیر درختی خود را به مراکز مذکور تحویل دهند.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه، طرح های اصلاح و احیاء باغات درجه ۲ در سطح ۵۰ هکتار و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ در سطح ۲۸ هکتار با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان در شهرستان اجرا شده است.

دیانتی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی،گفت: می توان با تغییر روش های سنتی آبیاری و توسعه سیستم های نوین آبیاری، مصرف آب در تولید محصولات باغی را در حد قابل توجهی کاهش داد.

وی با اشاره به تجهیز حدود ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان میاندوآب به آبیاری قطره ای، افزود: مهمترین نهاده ها برای تولید محصولات کشاورزی آب و دانش است. برای رقابت با بازارهای جهانی باید تولید کنندگان بخش کشاورزی برای نهاده دانش نیز هزینه پرداخت کنند.

در ادامه کارشناس مسئول امور باغبانی استان، به بیان نکات فنی و توصیه های علمی در خصوص تغییر الگوی کشت و توسعه محصولات کم آب بر، احداث باغات و فیزیولوژی برداشت محصولات باغی پرداخت.

وی با اشاره به احداث ۳۷۰ هکتار باغ پسته در سطح استان و مثبت ارزیابی نمودن توسعه کشت محصولات کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا نظیر پسته در استان گفت: سال ۱۴۱۰ استان آذربایجان غربی به یکی از استان های صادر کننده پسته در کشور تبدیل خواهد شد.

جعفری افزود: رقم های پسته  اکبری و احمد آقایی ، به دلیل دیر گل بودن بهترین ارقام سازگار با شرایط آب و هوایی استان هستند .

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۷/۰۹-۱۱:۱۲/چ