مهاباد-بالویز-نقوش جانوری قره کلیسا ،با تداوم برخی سنتهای هنری ایران باستان همراه بوده و یکی از مهمترین حلقههای واسطه هنر ایران قبل و بعد از اسلام است. به گزارش سرویس تاریخی هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز“بنای قرهکلیسا، از مهمترین و پرنقش و نگارترین کلیساهای ارمنیان در ایران بوده که در شمالشرقی چالدران قرار گرفته است، […]
مهاباد-بالویز-نقوش جانوری قره کلیسا ،با تداوم برخی سنتهای هنری ایران باستان همراه بوده و یکی از مهمترین حلقههای واسطه هنر ایران قبل و بعد از اسلام است.
به گزارش سرویس تاریخی هنری ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز“بنای قرهکلیسا، از مهمترین و پرنقش و نگارترین کلیساهای ارمنیان در ایران بوده که در شمالشرقی چالدران قرار گرفته است،
سراسر نمای دیوارهای شمالی و جنوبی این کلیسا و همچنین برج ناقوس آن دارای حجاریهای منحصربهفرد و بینظیری است.
نقوش حجاریشده این بنای تاریخی را میتوان به پنج دسته از جمله نقوش انسانی، نقوش جانوری، نقوش گیاهی، نقوش هندسی و نقوش اسطورهای تقسیمبندی کرد،
این نقوش با ظرافت، تناسب و زیبایی بینظیری توسط استادکاران هنرمند و با تجربهای حجاری شدهاند و نگاه تجریدی-تزئینی خلاق هنرمند به بهترین شکل در همه نقوش نمود یافته و هر نقش نماد و سمبل خاصی است.
در میان نگارههای قرهکلیسا، نقش جانوران بیشتر از دیگر نقوش مورد توجه بوده که هم به دلیل تنوع گونههای جانوران در محیط اطراف و هم نمادینه بودن بسیاری از حیوانات چون شیر، اژدها، پلنگ، قوچ، گوزن،گاو، اسب، شتر، ماهی، طاووس، عقاب، کبوتر و… است.
این نقوش صرفاً جنبه تزئینی ندارند و معانی و مفاهیم عالیتری ارائه میکنند و به خاطر جنبههای نمادین یکی از متنوعترین نمادگرایی هستند.
نقوش جانوری قره کلیسا با تداوم برخی سنتهای هنری ایران باستان همراه بوده و یکی از مهمترین حلقههای واسطه هنر ایران قبل و بعد از اسلام است،
این امر خصوصاً در کیفیت ترسیم، نوع پرداختن به جزئیات، نحوه قرارگیری و نمایش حیوانات، ابعاد بزرگ جانوران و خشکی و سنگینی در طراحی نقوش جانوری قره کلیسا کاملاً واضح و مشهود است.
ترسیم حیوانات با حالت پویا، تنوع در اندازه جانوران، به لحاظ کوچک، بزرگی در طبیعت، توجه به واقعنمایی، افزایش طبیعتگرایی، تنوع در طراحی پا، چشم، شاخ، سر و گردن، بال و بدن از خصوصیات نقوش جانوری قرهکلیساست.
به طور کلی نقوش قرهکلیسا صرفاً جنبه تزئینی ندارند و معانی و مفاهیم عالیتری ارائه می کنند و به خاطر جنبههای نمادین یکی از متنوعترین نمادگرایی هستند.
یافتههای این بنا نشان میدهد که قرهکلیسا تنها یک بنای تاریخی صرف نیست که در پرتو به خدمت گرفته شده و عبادتگاه تعریف شود، بلکه این بنا مظهر انکشاف حقیقت و ظهور عالم است که امکان وصول به دنیای مطلوب را برای انسان به ارمغان میآورد.
مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز -۹۹/۰۶/۰۸/۲۰:۰۰/ج “نوشته افراسیاب گراوند”
هنرمندان واجد شرایط از طریق لینک https://saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.
وجود یک خانه فرهنگ دیگر در همان منطقه، پارک پرستار، هرگونه نگرانی از بابت احتمال کمبود فضای قرائتخانه را برطرف خواهد کرد.
این فیلم در مدت 4دقیقه با موضوع اجتماعی در این شهرستان تولید شده است.
این سینما در سال ١٣۵۶ بر اثر اتصال برق دچار آتش سوزی شد
Δ