با چه مدت هم‌کلامی با فرد مبتلا به کرونا مبتلا می‌شوید؟

مهاباد-بالویز،سفیر-قرار گرفتن در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا، ۵ دقیقه صحبت کردن با وی یا حدود ۵۰ دقیقه قرار گرفتن در مکان بسته با فرد مبتلا خطر بیمار شدن فرد سالم را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری تحلیلی بالویز،نتایج مطالعات نشان داده است برای اینکه فردی به بیماری کووید۱۹ […]

مهاباد-بالویز،سفیر-قرار گرفتن در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا، ۵ دقیقه صحبت کردن با وی یا حدود ۵۰ دقیقه قرار گرفتن در مکان بسته با فرد مبتلا خطر بیمار شدن فرد سالم را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری تحلیلی بالویز،نتایج مطالعات نشان داده است برای اینکه فردی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شود لازم است با دوز مشخصی از ویروس مواجه شود.

براساس فرمول منتشرشده در برخی مطالعات، ابتلا به این بیماری حاصل‌ضرب مواجهه با دوز مشخصی از ویروس و مدت‌زمان مواجهه است.

براساس مطالعات انجام‌شده روی ویروس مرس و سارس، تخمین زده می‌شود هزار ذره ویروسی برای ایجاد عفونت لازم است.

یک سرفه حدود ۳ هزار قطره رها می‌کند و قطره‌ها با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌توانند حرکت کنند.

اغلب قطره‌ها بزرگ هستند و به سرعت می‌افتند، اما تعداد زیادی از آن‌ها در هوا باقی می‌مانند و می‌توانند در چند ثانیه طول یک اتاق را بپیمایند.

هر عطسه حدود ۳۰ هزار قطره رها می‌کند که تا ۳۲۱ کیلومتر در ساعت می‌توانند پیمایش کنند.

اگر فردی مبتلا باشد، قطرات در هر سرفه یا عطسه او ممکن است حاوی ۲۰۰ میلیون ذره ویروسی باشند.

اگر فردی نزدیک بیمار باشد و بیمار مبتلا مستقیما به سمت او عطسه یا سرفه کند احتمال خیلی زیادی دارد که هزار ذره ویروس را استنشاق کند و به بیماری مبتلا شود.

حتی اگر آن سرفه یا عطسه به سمت فرد نباشد، برخی قطرات آلوده کوچک می‌توانند چندین دقیقه در هوا معلق بمانند.

اگر فردی چند دقیقه بعد از آن عطسه یا سرفه نیز به اتاق وارد شود و چند نفس بکشد احتمال دارد که ویروس لازم را برای مبتلا شدن دریافت کند.

صحبت کردن با فرد مبتلا چه خطراتی دارد؟

قطرات ناشی از تنفس سرعت پایینی دارند و به سرعت سقوط می‌کنند به دلیل عدم نیروی بازدمی در یک تنفس، ذرات ویروسی از نواحی پایینی دستگاه تنفسی خارج نمی‌شوند.

قطرات تنفسی ناشی از نفس کشیدن تنها حاوی سطوح پایینی از ویروس‌ها هستند. اگر فردی به اتاقی که شخص آلوده در آن تنفس می‌کند وارد شود، ممکن است ۵۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا یک دوز عفونی را استنشاق کند.

صحبت کردن نیز رهاسازی قطرات تنفسی را ۱۰ برابر افزایش می‌دهد. ۵ دقیقه صحبت کردن نزدیک با فرد مبتلا لازم است تا فرد سالم، دوز مورد نیاز را برای بیمار شدن دریافت کند.

بنابراین هر فردی که در یک فضای بسته مانند دفتر کار مدتی با فرد مبتلا بماند پتانسیل ابتلا را دارد.

دو عامل موثر در ابتلا به بیماری کووید۱۹ دوز (تعداد ویروس) و زمان مواجهه است. به طور خلاصه در معرض عطسه و سرفه قرار گرفتن، ۵ دقیقه صحبت، یا حدود ۵۰ دقیقه قرار گرفتن در یک مکان بسته با فرد مبتلا خطر بیمار شدن را در افراد سالم به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز– منبع خبرگزاری صدا و سیما -۹۹/۰۶/۲۶-۱۹:۴۸/چ