دوره آموزش نمد بافی در بوکان برگزار شد

مهاباد-بالویز،سفیر-رییس اداره میراث‌فرهنگی،بوکان از برگزاری دوره آموزش نمدبافی با هدف احیا این رشته سنتی در این شهرستان خبر داد. به‌گزارش سرویس هنری فرهنگی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«شورش محمدپور» با اعلام این مطلب اظهار کرد: این دوره با حضور ۱۷ هنرجو در یکی از کلاس‌های سالن سیمرغ بوکان برگزار شد. او افزود: در این دوره آموزش […]

مهاباد-بالویز،سفیر-رییس اداره میراث‌فرهنگی،بوکان از برگزاری دوره آموزش نمدبافی با هدف احیا این رشته سنتی در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش سرویس هنری فرهنگی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«شورش محمدپور» با اعلام این مطلب اظهار کرد: این دوره با حضور ۱۷ هنرجو در یکی از کلاس‌های سالن سیمرغ بوکان برگزار شد.

او افزود: در این دوره آموزش هنرجویان با روش درست کردن نمد، انواع روش‌های نمدبافی و وسایل مورد نیاز برای انجام این کار شدند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان خاطرنشان کرد: این دوره با هدف ترغیب جوانان به صنعت رو به فراموشی نمدمالی برگزار شد و امید است که با رغبت و تمایل اعضاء شرکت‌کننده در این دوره مجددا شاهد ساخت این بافته سنتی و قدیمی در این شهرستان باشیم.

او ادامه داد: نمد نوعی زیرانداز قدیمی و سنتی است که با استفاده از پشم بره یک ساله درست می‌شود.

محمدپور با اشاره به روش کار نمدبافی تصریح کرد: در این هنر استاد کار ابتدا پشم تهیه شده را به وسیله آب چندین مرتبه شسته و خشک می‌کند و سپس به وسیله کمان حلاجی آن را باز کرده و روی پارچه مخصوص گذاشته و به وسیله آب گرم آن را خیس کرده و به دور چوبی که بسته به اندازه بزرگی نمد دارد می پیچد.

او تصریح کرد: در مرحله بعد توسط چند نفر به مدت یک روز کامل نمد با کمک دست و پا مالیده می‌شود تا در نهایت کار آماده استفاده شود.

شهرستان بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۱۸-۲۰:۱۰/س

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)