مهاباد-بالویز،سفیر-نقوش کنده کاری شده و صخره نگاری های روستای عقربلو ی شاهیندژ، با توجه به تکنیک به کار رفته متعلق به هنر دوران اشکانی است. به گزارش سرویس هنری و تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز،روستای عقربلو در ۸ کیلومتری غرب شاهیندژ، از توابع آذربایجانغربی و در کنار رودخانه دایمی زرینهرود واقع شده است. در حدود […]
مهاباد-بالویز،سفیر-نقوش کنده کاری شده و صخره نگاری های روستای عقربلو ی شاهیندژ، با توجه به تکنیک به کار رفته متعلق به هنر دوران اشکانی است.
به گزارش سرویس هنری و تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز،روستای عقربلو در ۸ کیلومتری غرب شاهیندژ، از توابع آذربایجانغربی و در کنار رودخانه دایمی زرینهرود واقع شده است.
در حدود ۵۰۰ متری شمال این روستا کوهی با نام محلی «کیوه سور» به معنای کوه سرخ قرار گرفته که در دامنه شرقی آن و رو به طرف رودخانه، صخرهای با سطحی صاف و صیقلی به رنگ قهوهای مایل به قرمز خودنمایی میکند.
بر روی این تخته سنگ، تعداد زیادی نقوش کندهکاری شده، به صورت کاملا مشخص و قابل شمارش قابل رویت است.
با وجود گذشت مدت طولانی از زمان ایجاد این صخرهنگارهها، فرسایش شدیدی بر روی آنها صورت نگرفته است.
به طوری که تمامی ویژگیهای کیفی نقوش اعم از عمق کندهکاریها، اندازه، قطر و نوع نقشها به راحتی قابل شناسایی است.
کندهنگارههای عقربلو به طور کلی به چهار دسته نقوش حیوانی، نقوش انسانی (صحنههای تلفیقی و صحنههای شکار)، نقوش هندسی و نقوش ابزارآلات (تیر وکمان و عصا یا نیزه) تقسیم میشوند.
حیوانات به تصویر کشیده شده در نگارههای عقربلو، غیر از یک مورد نقش اسب که همراه با سوارکار نمایش داده شده و حیوانی نامشخص، همگی شامل نقوش بز کوهی در ابعاد و اندازههای مختلف است.
نقش بز در عقربلو به صورت منفرد، در صحنههای شکار و به صورت ردیفی و پشت سر هم که در مقابل آنها تیر و کمانی به تصویر در آمده، به نمایش در آمده است.
نگارههای انسانی موجود در نقوش صخرهای عقربلو تنها به دو نقش سوارکار در حال تیراندازی با تیر و کمان ختم میشود.
از جمله زیباترین نقوش موجود در این مجموعه و شاید یکی از مهمترین آنها به لحاظ تعیین تقریبی قدمت کل مجموعه، نقش انسانی سوار بر اسب بوده که در حالی که افسار اسب را در دستان خود نگه داشته، در خلاف جهت حرکت آن، با تیر و کمان در حال تیراندازی به عقب یا پشت سر خود است.
از جمله نقش هندسی موجود در عقربلو، به نقشی شبیه به تصویر یک محراب مانند و یا نمادی از یک خانه است که در بالای تمامی نگارهها (به جز نقش یک لوزی) قرار گرفته است.
علاوه بر نقوش مذکور، نگاره تیر و کمان به صورت منفرد و بدون حضور انسان نیز از جمله نگارههای عقربلو است که به طرف نقش سه بز و در صحنهای دیگر تیر و کمانی رو به طرف یک تصویر نامشخص نقش بسته است.
مقایسه و بررسی نقوش صخرهای عقربلو نشان میدهد که این آثار از نظر نقش مایه و موضوع صحنههای به کار گرفته شده، تکنیک خلق نقوش و سبک ترسیم نقوش، خصوصاً در نقش سوارکار، بز کوهی، لوزی و محراب، متعلق به هنر دوران اشکانی است .
نمونه چنین نگارهای در بسیاری از آثار دوره اشکانی از جمله آثار گچبری، نقاشی و اشیای فلزی این دوره به چشم میخورد.
مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۰۸-۲۰:۳۸/ش/افراسیاب گراوند
سامانه بارشی جدید تا اواسط هفته آینده در استان فعال است
تکاب در منطقهای کوهستانی و سردسیر در جنوبیترین نقطه آذربایجانغربی واقع شدهاست
نشست تخصصی علمی هنر،در شهرستانهای شوط و مهاباد و کارگاه انتقال تجربه در چایپاره و تکاب برگزار خواهد شد.
تبادلات فرهنگی میتواند برای مردم یک کشور هم جذاب و هم منفور جلوه کند.
Δ