مطالعات نجات بخشی محوطه های باستانی «کانی سیو» و «چپرآباد» اشنویه انجام می شود

مهاباد-بالویز،سفیر-مدیرکل جلیل جباری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی،گفت: مطالعات نجات بخشی محوطه های باستانی «کانی سیو» و «چپرآباد» اشنویه انجام می شود.  به گزارش سرویس فرهنگی و تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«جلیلی جباری » طی بازدید از روند مطالعات و بررسی باستانشناسان سد چپر آباد افزود: دو سد کانی‌سیب پیرانشهر و چپرآباد اشنویه از جمله […]

مهاباد-بالویز،سفیر-مدیرکل جلیل جباری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی،گفت: مطالعات نجات بخشی محوطه های باستانی «کانی سیو» و «چپرآباد» اشنویه انجام می شود. 

به گزارش سرویس فرهنگی و تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«جلیلی جباری » طی بازدید از روند مطالعات و بررسی باستانشناسان سد چپر آباد افزود: دو سد کانی‌سیب پیرانشهر و چپرآباد اشنویه از جمله محوطه‌های شناسایی شده در سطح استان هستند که در اولویت نجات‌بخشی قرار دارند.

«جباری» اظهار داشت: این دو سد بر روی رودخانه زاب ساخته شده و مراحل انجام مطالعات و نجات‌بخشی در حوزه دو سد کانی‌سیب و چپرآباد در حال انجام است.

او بیان کرد: تاکنون ۱۳ محوطه فرهنگی شناسایی شده که قدمت قدیمی‌ترین آثار شناسایی شده در آن به دوران پیش از تاریخ با قدمتی حدود هفت هزار سال قبل بازمی‌گردد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: همچنین در این منطقه آثاری از دوران مفرغ، هزاره اول قبل از اسلام وجود داشته که مطالعه بر روی این محوطه‌ها می‌تواند در شناخت بهتر ادوار تاریخی در شمال‌غرب کشور تاثیرگذار باشد.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز– ۹۹/۰۶/۰۴ – س – ۱۷:۱۰