۱۰ هزار تن گندم از زارعین اشنویه ای خریداری شد

مهاباد-بالویز،سفیر-سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی اشنویه گفت: تاکنون ۱۰ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز زارعین در این شهرستان خریداری و در سیلوها ذخیره سازی شده‌ است. به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«نجم‌الدین احمدی» اظهار کرد: با آغاز برداشت گندم در این شهرستان ۲ مرکز خرید گندم شامل سیلوی گندم و شرکت تعاون […]

مهاباد-بالویز،سفیر-سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی اشنویه گفت: تاکنون ۱۰ هزار تن محصول گندم مازاد بر نیاز زارعین در این شهرستان خریداری و در سیلوها ذخیره سازی شده‌ است.

به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز«نجم‌الدین احمدی» اظهار کرد: با آغاز برداشت گندم در این شهرستان ۲ مرکز خرید گندم شامل سیلوی گندم و شرکت تعاون روستایی، گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را با قیمت تضمینی خریداری می‌کنند.

وی افزود: بر اساس براوردهای انجام شده ، در سال زراعی‌جاری ۱۷ هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کمتر است؛ کاهش بارندگی پاییزه و پراکندگی نامناسب بارش بهاره از عوامل مهم کاهش تولید گندم در سال جاری است.

سرپرست جهاد کشاورزی اشنویه اضافه کرد: امسال هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کاشت گندم اختصاص یافته که از این میزان ۶ هزار و ۳۰۰  هکتار به صورت دیم و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز به صورت آبی کشت شده است.

«احمدی» ارقام کشت شده در این شهرستان را از انواع سرداری، آذری و باران در اراضی دیم و ارقام میهن، پیشگام و حیدری در اراضی آبی عنوان کرد و گفت: امسال قیمت خرید هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید ۲۵ هزار ریال تعیین شده است.

وی با بیان اینکه ۵۷ دستگاه کمباین کار برداشت غلات در این شهرستان را انجام می‌دهند، افزود: کشاورزان در سال زراعی‌جاری جهت تهیه بذرهای اصلاح شده موردنیاز خود می‌توانند به شرکت‌های مجوزدار بوجاری و فرآوری بذر مراجعه کنند.

اشنویه دارای ۳۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این مقدار حدود ۲۲ هزار هکتار زیرکشت محصولات زراعی است؛ مهمترین محصولات زراعی این شهرستان گندم، چغندرقند و نخود است.

گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک، نقش اساسی در تغذیه انسان داشته و به تنهایی بیش از ۵۰ درصد اراضی زراعی کشور را به خود اختصاص داده است.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۰۲ -ی- ۱۲:۴۵