خطر رانش زمین ۸ شهرستان آذربایجان غربی را تهدید می کند

مهاباد-بالویز،سفیر– مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: خطر رانش زمین ساکنان ۸ شهرستان استان را تهدید می کند. به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری تحلیلی بالویز« هادی قاسمی» در خصوص خطر رانش زمین در استان اظهارکرد: هم اکنون خطر رانش زمین ساکنان شهرستان‌های تکاب، سردشت، خوی، شاهین دژ، ماکو، چالدران، شوط و پلدشت […]

مهاباد-بالویز،سفیر– مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: خطر رانش زمین ساکنان ۸ شهرستان استان را تهدید می کند.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری تحلیلی بالویز« هادی قاسمی» در خصوص خطر رانش زمین در استان اظهارکرد: هم اکنون خطر رانش زمین ساکنان شهرستان‌های تکاب، سردشت، خوی، شاهین دژ، ماکو، چالدران، شوط و پلدشت را تهدید می‌کند که در این راستا اقدامات متعددی در حوزه آبخیز داری در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله تثبیت خطر رانش زمین در استان هستیم، افزود: از سال ۹۷ تاکنون طرح‌های آبخیز داری در ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده و تا پایان سال نیز پیش بینی می‌شود ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز تحت پوشش این طرح قرار گیرد.

«قاسمی» اعتبارات اختصاص یافته به طرح‌های آبخیزداری استان از سال ۹۷ تا سال ۹۹ را ۱۱۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است، عنوان کرد: با اجرای طرح‌های آبخیز داری خطر رانش زمین در استان در مرحله تثبیت قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان هم‌اکنون در اولویت اول خطر رانش زمین و لغزش اراضی در کشور قرار دارد که باید توجه جدی در این خصوص صورت گیرد، اضافه کرد: عوامل انسانی شامل تغییر کاربری اراضی، تخریب بی‌رویه منابع طبیعی، چرای بیش از چهار برابری ظرفیت مراتع توسط دام مازاد، ساخت‌وساز در حاشیه رودخانه و مناطق خطرپذیر و همچنین بر اثر اجرای طرح‌های عمرانی از جمله سدسازی و احداث دکل‌های مخابراتی از مهمترین عوامل ایجاد خطر رانش زمین است.

«قاسمی» پراکندگی زیاد نقشه رانش زمین در استان و توپوگرافی خاص منطقه را از دیگر ویژگی‌های گسترده و پیچیده رانش زمین در آذربایجان غربی برشمرد و گفت: عوامل طبیعی و انسانی متعددی در سال‌های اخیر موجب شده استان در شرایط فعلی در معرض جدی رانش زمین قرار گیرد که در این راستا طرح‌های آبخیزداری باید با جدیت در استان اجرایی شود.

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی‌ها، امسال ۳۹ طرح آبخیزداری با پوشش ۳۸۰ هزار هکتاری در استان اجرا می‌شود، بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در عرصه‌های ملی و نقاط حادثه خیز عاملی مهم در پیشگیری از بروز سیلاب هاست و باید برای جلوگیری از ایجاد سیلاب‌ها طرح‌های آبخیزداری در نقاطی که از پیش مطالعه و آماده شده است، به اجرا درآید.

وی یادآور شد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته که با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب داشت و در صدد تقویت این بخش برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه هستیم.

آذربایجان غربی ۲ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

آذربایجان غربی به دلیل تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی و تبدیل مراتع به زمین‌های کشاورزی، چرای بی‌رویه چهار برابر ظرفیت مراتع و همچنین قرارگیری در کمربند آلپ – هیمالیا به همراه استان‌های مازندران، لرستان، جنوب گلستان، ایلام و کردستان از نظر رانش بسیار آسیب‌پذیر است.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – منبع مهر – ۹۹/۰۵/۳۰- پ – ۱۵:۰۵