ایمن سازی بیش از ۴ هزار قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری در استان آذربایجان غربی

مهاباد-بالویز”سفیر-معاون سلامت دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت:ایمن سازی بیش از ۴ هزار قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری در استان آذربایجان غربی طی ۳ ماهه نخست سال جاری صورت گرفت به گزارش سرویس سلامت ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” غلامرضا ملکی معاون سلامت دامپزشکی استان با اعلام این خبراظهار داشت : پیشگیری از بیماری هاری […]

مهاباد-بالویز”سفیر-معاون سلامت دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت:ایمن سازی بیش از ۴ هزار قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری در استان آذربایجان غربی طی ۳ ماهه نخست سال جاری صورت گرفت

به گزارش سرویس سلامت ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” غلامرضا ملکی معاون سلامت دامپزشکی استان با اعلام این خبراظهار داشت : پیشگیری از بیماری هاری در کشور ما به عنوان یک اولویت مهم در بین بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان می باشد. و درصورت ظهورعلائم هاری ، درمان امکان ندارد و مرگ بیماران قطعی است.

 وی با اشاره بر اینکه حیوان مبتلا به هاری باید معدوم سازی شود افزود: تنها روش پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون میباشد،

غلامرضا ملکی ادامه داد : در همین رستا طی ۳ماهه سال ۹۹تعداد ۴   هزار و ۲۶ قلاده سگ صاحبدار برعلیه  بیماری  هاری ایمن سازی و مایه کوبی شده اند.

معاون سلامت دامپزشکی استان همچنین اظهار داشت: با توجه به اهمییت واکسیناسیون و پیشگیری و مبارزه با این بیماری در حین عملیات واکسیناسیون  آموزش‌های چهره به چهره  در خصوص اهمیت بیماری هاری، راههای انتقال و جلوگیری از ابتلا به این بیماری برای دامداران و صاحبان آنها ارائه توسط کارشناسان ارائه می گردد.

لازم بذکر است به منظور کنترل و مبارزه با این بیماری همه ساله با توجه به دستورالعمل اجرایی مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور سگ‌های صاحب‌دار با همکاری اکیپ های بخش غیر دولتی و دولتی بر علیه بیماری هاری مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.

هاری نوعی بیماری مشترک ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه ها می رود و شروع به تکثیر مینماید این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم قابلیت رشد و تکثیر دارد.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز– ۹۹/۰۴/۳۱ – س – ۱۶:۲۳