برداشت رقم جدید گندم آناپورنا برای نخستین بار در بوکان برداشت شد

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت:برای نخستین بار در شمال‌غرب کشور رقم جدیدی از بذر خارجی گندم به نام آناپورنا که در یکی از مزارع گندم این شهرستان به صورت آزمایشی کشت شده،برداشت خواهد شد. به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز “انور امینی خواه با بیان اینکه بذر آناپورنا یک رقم جدید فرانسوی […]

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت:برای نخستین بار در شمال‌غرب کشور رقم جدیدی از بذر خارجی گندم به نام آناپورنا که در یکی از مزارع گندم این شهرستان به صورت آزمایشی کشت شده،برداشت خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز “انور امینی خواه با بیان اینکه بذر آناپورنا یک رقم جدید فرانسوی است که امسال در سطح ٤ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شد، اظهار کرد: این رقم در مقایسه با سایر ارقام ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد بیشتری در مقیاس سطح دارد.

وی افزود: این رقم جدید در مقایسه با ارقام موجود در کشور، پتانسیل و عملکرد بالا و مقاوم‌تری در برابر سرما و خشکی و بیماری زنگ زرد دارد و عملکرد بیشتری در مقایسه با دیگر ارقام موجود در کشور داراست.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان با بیان اینکه بذر آناپورنا برای اولین بار در این شهرستان در روستای عباس‌آباد و توسط یکی از کشاورزان پیشرو به نام فرخ عباسی کشت شده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این شهرستان قطب تولید گندم در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و سالانه بیشترین گندم استان در آن تولید می‌شود از این رو استفاده از بذرهای جدید گندم در افزایش عملکرد اراضی کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

این مسئول اضافه کرد: این بذر در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به طور وسیع کشت شده و عملکرد بسیار خوبی در این کشورها داشته است از این رو به دلیل پیش بینی عملکرد بالای آن وزارت جهاد کشاروزی این رقم جدید را وارد کشور کرده است.

وی با اشاره به اینکه معرفی ارقام جدید ضمن افزایش عملکرد در واحد سطح باعث افزایش کیفیت آرد و نان نیز خواهد شد، افزود: امیدواریم کشاورزان و بهره‌برداران عرصه کشاورزی از ارقامی که مورد تایید جهاد کشاورزی است استقبال خوبی داشته باشند.

وی اضافه کرد: این نوع رقم گندم کشت شده به عنوان پایلوت در بوکان، روز ۲۷ تیرماه جاری با حضور یکی از مسوولان کشوری برداشت خواهد شد.

با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی در طی سال‌های اخیر تنوع زیادی به لحاظ ژنتیکی در محصول گندم ایجاد شده به طوری که هم‌اکنون ۱۲۰ رقم از این نوع محصول در کشور ثبت شده است.

طی سال زراعی جاری ٨١هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم اختصاص پیدا کرد که ١١هزار هکتار آن به صورت آبی و بقیه به صورت دیم کشت شده‌ است.

گندمکاران این شهرستان برای اراضی آبی از ارقام میهن و پیشگام و برای مزارع دیم ارقام سرداری، باران، اوحدی، هما و  آذر ۲ که در مقایسه با سایر ارقام عملکرد خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی منطقه دارد، کشت می‌کنند.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز– ۹۹/۰۴/۲۶ – پ – ۱۲:۰۵