افزایش جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر تا ۵ سال آینده

مهاباد- بالویز”سفیر– هرساله در جهان حدود ۷۳ میلیون نوزاد چشم به جهان باز می‌کنند و در عین حال ۳۰ میلیون نفر نیز چشم از جهان فرو می‌بندند. این به آن معناست که به طور میانگین سالانه ۴۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود به گزارش سرویس اجتماعی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز”   به گفته […]

مهاباد- بالویز”سفیر– هرساله در جهان حدود ۷۳ میلیون نوزاد چشم به جهان باز می‌کنند و در عین حال ۳۰ میلیون نفر نیز چشم از جهان فرو می‌بندند. این به آن معناست که به طور میانگین سالانه ۴۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود

به گزارش سرویس اجتماعی ، پایگاه خبری تحلیلی بالویز”   به گفته جمعیت‌شناسان، کمتر از ۵ سال آینده کره زمین میزبان بیش از ۸ میلیارد انسان خواهد بود.

روز ۱۱ ژوئیه ۱۹۸۷ جمعیت جهان به ۵ میلیارد نفر رسید و از سال ۱۹۸۹ این روز به عنوان روز جهانی جمعیت نام گرفت. این روز هر سال با یک شعار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. شعار امسال روز جهانی جمعیت نیز به حفاظت از سلامت و حقوق زنان و دختران به ویژه در کرونا اشاره دارد.

در آن زمان مسئولان سازمان‌های بین‌المللی به این فکر افتادند که رشد جمعیت جهان سیر فزاینده‌ای گرفته و بهتر است برای این که توجه ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به مسائل جمعیت و پیامدهای آن متمرکز کنند، روزی را به عنوان روز جهانی جمعیت نامگذاری کنند.

در واقع هدف اصلی نامگذاری جهانی چنین روزی این بوده است که به ملت‌هایی که فقیر هستند و توسعه نیافته‌اند، کمک شود تا رشد کنند.

در سال ۱۹۶۰ جمعیت جهان ۳ میلیارد نفر بوده که در سال ۱۹۸۷ این جمعیت به ۵ میلیارد نفر رسیده است،در واقع در عرض ۲۷ سال حدود ۲ میلیارد افزوده شده است.

در حال حاضر جمعیت جهان به ۷ میلیارد و  ۸۰۰ میلیون نفر رسیده است. یعنی از سال ۱۹۸۷ تا الان نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده شده است. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان سیر افزایش جمعیت در جهان فزاینده است.

هرسال حدود ۷۳ میلیون تولد و ۳۰ میلیون فوت اتفاق می‌افتد و به این ترتیب جمعیت جهان سالانه ۴۳ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.طی پنج سال آینده و در سال ۲۰۲۵ جمعیت جهان به ۸ میلیارد نفر می‌رسد.

این افزایش بیشتر در کشورهای آسیایی از جمله هند، پاکستان، اندونزی و کشورهای آفریقایی است. البته کشورهای دیگر هم رشد جمعیت دارند.

با وجود اینکه جمعیت جهان رو به افزایش است، جمعیت سالخورده ۸۰ سال به بالا هم در حال افزایش است. یعنی در سال ۲۰۱۹، ۱۴۳ میلیون نفر در جهان بالای ۸۰ سال سن داشتند.

در صورتیکه در سال ۲۰۵۰ (۳۰ سال آینده) این رقم ۳ برابر می‌شود و به حدود ۴۲۶ میلیون نفر می‌رسد. این موضوع سیر سالخوردگی جمعیت را در کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی کشور ما را به خوبی نشان می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد میزان گرمای زمین در چهار سال آینده ۱.۵ درجه افزایش می‌یابد و این افزایش دما شاید یکی از دلایل بروز بیماری‌های همه گیر در دنیا باشد که تغییرات اقلیمی را به همراه داشته و زیست بشر را به خطر انداخته است.

منبع :شهلا کاظمی‌پور – جمعیت شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه / همشهری آنلاین

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز– ۹۹/۰۴/۲۲ – ی – ۱۸:۳۰