۹۹درصد سیست آرتمیای مورد نیاز کشور از واردات تامین می‌شود

مهاباد-بالویز”سفیر– رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور،گفت : بیش از ۹۹ درصد سیست آرتمیای مورد نیاز کشور از واردات تامین می‌شود به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز” علی نکویی فرد ، اظهار داشت : طبق بررسی آمار ارائه شده از سوی شیلات، سال گذشته نیاز کشور به سیست آرتمیا بیش از ۶۰ تن بوده […]

مهاباد-بالویز”سفیر رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور،گفت : بیش از ۹۹ درصد سیست آرتمیای مورد نیاز کشور از واردات تامین می‌شود

به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز” علی نکویی فرد ، اظهار داشت : طبق بررسی آمار ارائه شده از سوی شیلات، سال گذشته نیاز کشور به سیست آرتمیا بیش از ۶۰ تن بوده که میزان قابل توجهی از آن از طریق مبادی غیر رسمی تامین شده است.

“علی نکویی فرد ”  با اشاره به آمار رسمی ارائه شده از سوی شیلات ایران اظهارکرد: طبق این گزارش در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۳ هزار تن میگو در کشور تولید شده که برای این میزان تولید، ۶۰ درصد آرتمیای وارد شده به کشور برای تغذیه این مقدار میگو مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی لازم در راستای افزایش تولید میگو در کشور، به طور یقین نیاز کشور به آرتمیا در سال جاری فراتر از ۷۰ تن خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با تاکید بر اینکه واردات موجود زنده همیشه چالش ورود عوامل بیماری‌زا به داخل کشور را همراه خود دارد، بیان کرد: به دلیل اینکه یکی از غذاهای اصلی میگوی تولید شده در کشور آرتمیاست، این احتمال می‌رود که برخی از دشمنان در راستای ضربه زدن به اقتصاد آبزی پروری کشور، اقدام به آلوده کردن آرتمیای قاچاق وارد شده به کشور باشند.

وی افزود: به دلیل اینکه آرتمیای مورد مصرف در کشور که از طریق قاچاق وارد کشور می شود از طریق مراجع ذی صلاح هیچ نظارتی بر سلامت آن نمی‌شود و این احتمال وجود دارد که نقش بیوتروریسم در این صنعت در این برهه حساس بیشتر نمود کند.

نکویی‌فرد دریاچه ارومیه را منبع غنی آرتمیا دانست و گفت: با افزایش تراز دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر، تعداد آرتمیای موجود در این دریاچه نیز افزایش چشم گیری داشته به طوری که میزان سیست آرتمیای موجود در هر یک لیتر از این دریاچه از ۴۳ تا ۵۴۰ عدد  در مناطق مختلف نمونه برداری دریاچه گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه که توسط مرکز تحقیقات آرتمیای کشوروابسته موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور انجام می شود هفت ایستگاه نمونه ‌برداری به همراه شاخصه‌های شیمیایی و فیزیکی بطور ماهیانه برای تحلیل داده ها نمونه برداری می شوند، اضافه کرد: میزان آرتمیای موجود در هر لیتر از دریاچه ارومیه در زمان مشابه طی سال گذشته پنج تا ۱۲ عدد بود که این رقم امسال چندین برابر رشد را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش میزان آرتمیا در دریاچه ارومیه در سال ۹۹ با وجود افزایش شوری آب آن اتفاق افتاده است، افزود: با وجود اینکه میزان شوری این دریاچه به ۳۷۸ گرم در هر لیتر رسیده و نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲ برابر افزایش یافته است اما شاهد آن هستیم که به دلیل افزایش تراز، وسعت دریاچه و تخم گذاری زیاد، تعداد این جاندار ریز افزایش یافته است.

نکویی فرد ادامه داد: آرتمیا در شرایط مناسب می‌تواند نوزاد زنده تولید کند ولی در صورت افزایش شوری آب، این جاندار در رحم خود نوزاد زنده را به تخم تبدیل می‌کند تا پایداری بیشتری در شرایط نامساعد دریاچه داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور به جلبک دونالیلا غذای مورد نیاز آرتمیا نیز اشاره کرد و گفت: میزان این جلبک در دریاچه ارومیه هم اکنون شرایط مناسبی دارد و  به ۲۸ تا ۴۸ هزار عدد در هر لیتر می‌رسد.

وی با اشاره به آخرین بررسی‌ها انجام شده از آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه گفت: استحصال  تنها ۱۰ درصد از آرتمیای این دریاچه  بصورت قانونی و براساس ضوابط زیست محیطی بر پایه تحقیقات و ارزیابی ذخایرآن به واسطه وجود دانش فنی فراوری و تجهیزات مورد نیاز آن در این مرکز،  نیاز کشور به واردات این محصول استراتژیک را به صفر می‌رساند.

نکویی فرد با بیان اینکه برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه نیازمند رعایت اصول پژوهش محور زیر نظر مراجع ذیصلاح است، اضافه کرد: دریاچه ارومیه می‌تواند منبعی برای صادرات آرتمیا به دیگر کشورها نیز باشد.

وی قیمت هر کیلوگرم آرتمیا را بین  ۵۰تا ۱۰۰ دلار عنوان کرد و ادامه داد: بهره برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه می‌تواند آذربایجان‌غربی را در بخش توسعه آبزی پروری به بودجه دولتی بی نیاز کند.

آرتمیا با نام علمی  ( Artemia ) جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند که دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود.

وسعت نگین آبی آذربایجان هم‌اکنون به سه هزار و ۶۲ کیلومتر مربع و تراز آن نیز یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۶۵ سانتی‌متر رسیده است که وضعیت مناسبی نسبت به سال‌های گذشته دارد.

مهاباد– پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۴/۱۹ – پ – ۱۶:۵۸