سطح سبز “مزارع چغندر قند ” آذربایجان غربی در سال زراعی مطلوب است

مهاباد-بالویز”سفیر-معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت:مزارع چغندر قند استان در سال زراعی جاری از سطح سبزمطلوب برخوردار هستند. به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی “بالویز، اکبر کرامتی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود، افزود: در سال زراعی […]

مهاباد-بالویز”سفیر-معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت:مزارع چغندر قند استان در سال زراعی جاری از سطح سبزمطلوب برخوردار هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری تحلیلی “بالویز، اکبر کرامتی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود، افزود: در سال زراعی جاری نیز ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت این محصول رفته است.

کرامتی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت مزارع چغندرقند، خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است ، ادامه داد:با توجه به کشت ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر قند در سال زراعی گذشته، امسال سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است و سطح کشت در شمال استان در مقایسه با سال گذشته که در سطح ۲ هزار و ۵۹۲ هکتار بوده در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین افزود: در راستای اجرای سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، سطح زیر کشت محصول آب بر چعندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سطح ۲۰ هزار هکتاری در سال ۹۲ به ۱۳ هزار هکتار در سال جاری کاهش یافته است .

وی بیان کرد: میزان سطح زیر کشت چغندرقند امسال بر اساس قراردادهای بین کارخانه‌های قند و چغندرکاران منعقد شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان خاطر نشان کرد: ۵۳ درصد از سطح کشت مزارع چغندرقند به صورت آبیاری بارانی و ۲ درصد به صورت نوار تیپ و ۴۵ درصد از سطوح کشت به صورت نشتی آبیاری می شود.

کرامتی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان طی سال زراعی جاری خبر داد و اضافه کرد: با تصویب دولت امسال چغندرقند از کشاورزان با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان شد که نسبت به رقم ۴۲۳ تومان پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندرقند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع اظهار کرد: امسال ۱۱۰ هکتار از مزارع به روش کشت نشایی و مابقی به صورت بهاره کشت شده است، کاهش سطح کشت محصولات آب‌بر در کنار حفظ میزان تولید آن از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در ترویج این نوع کشت است.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۴/۱۷ – س – ۱۴:۲۱

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)