برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع میاندوآب آغاز شد

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: برداشت محصول کلزا ازسطح  ۲۵۱ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد. به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “،علی دیانتی اظهار کرد: بیشترین میزان کشت کلزا در روستاهای ابراهیم‌حصاری، اوچ‌تپه کرد و فسندوز این شهرستان است که امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲۰ تن از اراضی زیرکشت این محصول […]

مهاباد-بالویز”سفیر-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب گفت: برداشت محصول کلزا ازسطح  ۲۵۱ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “،علی دیانتی اظهار کرد: بیشترین میزان کشت کلزا در روستاهای ابراهیم‌حصاری، اوچ‌تپه کرد و فسندوز این شهرستان است که امسال پیش‌بینی می‌شود حدود ۷۲۰ تن از اراضی زیرکشت این محصول برداشت شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، به منظور قطع وابستگی کشور در این خصوص و عمل به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه افزایش تولید روغن در داخل کشور، توسعه و ترویج کشت این محصول استراتژیک یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده که در این شهرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه امسال ۶۷ نفر از کشاورزان میاندوآبی نسبت به کشت کلزا اقدام کرده‌اند، اظهار داشت: طرح مشارکتی مقایسه ارقام (  Pvs ) کلزا در سطح ۱۲ هکتار از اراضی روستای پیکارآباد از توابع بخش مرکزی میاندوآب امسال به اجرا درآمده است.

دیانتی افزود: در این طرح ارقام مختلف کلزا  شامل مرکوری، آرشتیکت، هیدرومیل داخلی، دیفیوژن، روهان، بروتوس و امپریو به ‌صورت مجزا کشت شده است که از نظر مقاومت به بیماری‌ها، آفات، تنش آبی، سازگاری با محیط منطقه و عملکرد در واحد سطح، با هدف شناسایی و معرفی رقم سازگار با اکولوژی شهرستان با عملکرد بالا، مقایسه می‌شود.

دیانتی همچنین از برداشت و آغاز خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان این شهرستان نیز خبر داد و گفت: پنج مرکز خرید گندم شامل کارخانه آرد طراوت، مراکز خرید روستاهای اسماعیل‌کندی، گوگ‌تپه، حاج‌حسن و سیلوی بادبند چهاربرج، گندم تولیدی زارعان میاندوآبی را خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه خرید هر کیلوگرم گندم بدون اُفت به قیمت ۲۵ هزار و ۷۵۰ ریال است، اظهار داشت: امسال  ۲۴ هزار و ۱۶۱ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته که از این آمار ۱۳ هزار و ۳۷۱ هکتار مربوط به گندم دیم و  ۱۰ هزار و ۷۹۰ هکتار مربوط به گندم آبی است.

دیانتی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰ هزار تن گندم از اراضی زیرکشت این محصول برداشت شود

شهرستان میاندواب در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۴/۱۶ – د – ۱۹:۱۰