خاتوزین لقب مادر اسطورها در کردستان بود

مهاباد – بالویز” سفیر” خاتوزین  این زن هنرمند به ساخت مجسمه‌هایی  که پیکر و چهره‌های عجیبی داشتند مشغول بود و مادر اسطورها کردستان لقب گرفت به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی “بالویز خاتوزین زنی‌ست که لقب مادر اسطوره‌های کردستان را به او داده‌اند. این زن هنرمند در دوران جوانی به ساخت تنور […]

مهاباد – بالویز” سفیر” خاتوزین  این زن هنرمند به ساخت مجسمه‌هایی  که پیکر و چهره‌های عجیبی داشتند مشغول بود و مادر اسطورها کردستان لقب گرفت

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری تحلیلی “بالویز خاتوزین زنی‌ست که لقب مادر اسطوره‌های کردستان را به او داده‌اند.

این زن هنرمند در دوران جوانی به ساخت تنور برای اهالی مشغول بود و در کنار آن ظرف‌هایی مانند کاسه، کوزه و… را نیز می‌ساخت. به مرور او به عنوان زنی چیره‌دست و هنرمند در میان اهالی صاحب آوازه شد.

بانو خاتوزین  (مادر اسطورها) در مرداد سال ۱۳۰۰ در روستایی به نام “بو گه به سی” که از توابع شهر سقز  چشم به جهان گشود. گفته می‌شود که او از کودکی به خاک و آب و ترکیب‌ آنها با یکدیگر علاقه‌مند بود.

خاتوزین در میانسالی شروع به ساخت مجسمه‌هایی  که پیکر و چهره‌های عجیبی داشتند روی آورد

پیکره‌های او از نظر محتوا و شکل پر از فکر و معنا هستند و تماشایشان تاثیرگذار و جالب است. بد نیست بدانید که خاتوزین هیچ‌گونه سوادی نداشت و خواندن و نوشتن را نمی‌دانست.

آثار این زن مخاطبان را با این سوال‌ها روبه‌رو می‌کند که آیا او با آثار تاریخی گذشتگان آشنایی داشته؟ این طرح‌ها به او الهام می‌شده یا او دارای نبوغ خاصی بود ؟ پاسخ هیچ یک از این سوالات مشخص نیست.

ناگفته نماند که در سال ۱۳۷۲ برخی از آثار خاتوزین در مرحله‌ی پایانی مسابقات مجسمه‌سازی تهران به نمایش در آمد و موفق به کسب رتبه‌ی برتر شد. حالا بعضی از آثار خاتوزین در موزه‌ی مردم‌شناسی خانه‌ی کُرد نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار دارد.

خاتوزین در جوانی‌، به تنهایی خاک را از دامن کوه به خانه می‌آورد و با آن مجسمه می‌ساخت،

اما بعدها پسر و عروسش به او کمک کردند. او برای هر مجسمه‌اش قصه‌ها داشت که هر شنونده‌ای را به دنیای دیگری می‌برد. خاتوزین پس از مرگش شهرت بیشتری پیدا کرد

آثار این مادر مهربان به دو بخش حیوانات واقعی و گریوفن تقسیم می‌شوند. گریوفن در علم باستان‌شناسی به حیواناتی گفته می‌شود که ترکیبی از چند حیوان دارند.

این اسطوره هنرهای دستی در سال ۱۳۷۴ در سن ۷۴ سالگی در همان روستای محل زندگیش جان به جان‌آفرین تسلیم کرد

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۳/۱۹ – ۱۶:۳۰

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)