قمری‌ ناماگوا در تالاب کانی‌برازان مهاباد مشاهده شد

مهاباد – بالویز “سفیر” – رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:برای نخستین باردر آذربایجان‌غربی، «قمری‌ ناماگوا» در تالاب «کانی‌برازان» مشاهده شد. به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “ فاروق سخنور  اظهار داشت :این گونه با نام علمی «oena capensis» پرنده‌ای کوچک با جثه ظریف و دم بلند و مثلثی شکل […]

مهاباد – بالویز “سفیر” – رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:برای نخستین باردر آذربایجان‌غربی، «قمری‌ ناماگوا» در تالاب «کانی‌برازان» مشاهده شد.

به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “ فاروق سخنور  اظهار داشت :این گونه با نام علمی «oena capensis» پرنده‌ای کوچک با جثه ظریف و دم بلند و مثلثی شکل است که نر و ماده آن متفاوت و بدون تغییرات فصلی است.

سخنور تصریح کرد: شناسایی این گونه در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان می‌تواند خبر بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست و پرنده‌نگاران باشد و نشان می‌دهد که این تالاب از پتانسیل بسیار خوبی برای حفاظت و زیست گونه‌های مختلف برخوردار است.

قمری‌ ناماگوا پروازی سریع، مستقیم و بطور معمول نزدیك به سطح زمین دارد و با بال زدن‌های كوتاه در حالی كه دم خود را به حالت بادبزنی و افراشته رو به بالا نگاه داشته است، فرود می‌آید.

محل زیست این پرنده مناطق پست، نیمه بیابانی و خشك با بوته‌های خاردار و بستر رودخانه‌هاست و بطور معمول نیز از مناطق جنگلی دوری می‌گزیند.

تالاب کانی برازان مهاباد نخستین سایت پرنده نگری کشور محسوب می‌شود و با وسعتی افزون بر ۹۲۷ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز – ۹۹/۰۳/۱۱ – ۲۰:۵۵