دیدومک از جنوب کشور مهمان زریبار مریوان شد

مهاباد – بالویز ” سفیر” – تیم پرنده نگری شروان برای نخستین بار در تالاب بین المللی زریبار دیدومک از جنوب کشور را رصد کرد کخ مهمان زریبار است  به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “ با تلاش تیم پرندە نگری شروان پرنده دیدومک که بومی جنوب ایران است برای نخستین […]

مهاباد – بالویز ” سفیر” – تیم پرنده نگری شروان برای نخستین بار در تالاب بین المللی زریبار دیدومک از جنوب کشور را رصد کرد کخ مهمان زریبار است 

به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “ با تلاش تیم پرندە نگری شروان پرنده دیدومک که بومی جنوب ایران است برای نخستین بار در تالاب بین‌المللی زریبار مشاهده شد.

سر ، گردن و قسمت بالایی سینه  دیدومک سیاه است بجز یک نوار پهن سفید که از ناحیه چشم شروع و در طرفین گردن امتداد پیدا کرده با سفیدی سطح شکمی یکی می شود ،سطح پشتی آن قهوه‌ای سیر است که در روی بال‌ها پررنگتر و دارای جلای سبز برنزی و قرمز است.

سطح شکمی این پرنده سفید است و دم سفید با نوار انتهای سیاه پهن دارد ، قسمت اعظم شاهپرهای نخستین و ثانوی آن سیاه است که با نوار سفید روی پوشپرهای بال تضاد خاصی دارد ، زائده قرمز رنگ و مشخصی در جلو چشمش دیده می‌شود ، منقارش قرمز و در انتها سیاه و پاهایش زردرنگ است، دیدومک کمتر از پرندگان نظیر خود اجتماعی است و معمولا جفت‌جفت دیده می‌شود .

پرنده ديدومك پر سر و صدا بوده و صدايش شبيه «ديد، هي، دو، ايت، پي تي، تو، دو، ايت» شنيده مي شود

ديدومك در مناطق باز و حوالي آب هاي شيرين، كشتزارها و مناطق داراي آب در نواحي گرمسير به سر برده و روي زمين آشيانه مي سازد، در ايران بومي و نسبتا فراوان است.

نيكشهر در جنوب سيستان و بلوچستان  با اقليم خاص و داشتن كشتزارها و رودخانه هاي فراوان از زيستگاههاي انواع گونه هاي جانوري و زيستگاه پرنده زيباي ديدومك است.

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز – ۹۹/۰۳/۱۰ – ۲۲:۴۵