اطلاعیه / منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی در خصوص فصل چرا اطلاعیه منتشر کرد

مهاباد- بالویز (سفیر) منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی در خصوص فصل چرا و لزوم رعایت قانون ، ورود به مراتع توسط بهره برداران اطلاعیه ای منتشر نمود  به گزارش سرویس خبری محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اطلاعیه ای منتشر نمود ، […]

مهاباد- بالویز (سفیر) منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی در خصوص فصل چرا و لزوم رعایت قانون ، ورود به مراتع توسط بهره برداران اطلاعیه ای منتشر نمود 

به گزارش سرویس خبری محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان غربی اطلاعیه ای منتشر نمود ، متن اطلاعیه به شرح زیر است

 بدینوسیله به اطلاع کلیه مرتعداران، دامداران و بهره­ برداران  عرصه ­های منابع­ طبیعی استان آذربایجان غربی میرساند، با عنایت به اینکه مراتع استان یکی از مهمترین و با ارزش­ترین منابع ملی کشور محسوب می­گردد، لذا حفاظت از این منابع خدادادی و بهره­ برداری بهینه از آن ضروری بوده و  مدیریت صحیح چرا توأم با عملیات اصلاح و احیاء، می­تواند نقش اساسی در جهت بهره ­برداری پایدار و حفظ آب و خاک داشته باشد و از آنجائی که تعداد دام زیاد و چرای مفرط و غیراصولی از قبیل چرای زودرس بهاری و عدم رعایت ظرفیت و زمان ورود دام به مرتع خصوصاً در خشکسالی­ ها مهمترین عامل تخریب مراتع محسوب می­شود، لذا به منظور حفظ آب و خاک، تجدید حیات پوشش گیاهی و حفظ ارزش­های زیست­ محیطی مراتع، رعایت نکات ذیل ضروری می باشد:

۱) تمامی بهره ­برداران مراتع ییلاقی و قشلاقی و روستائی موظفند پیش از ورود دام به مرتع با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری ( یا از طریق ورود به سامانه الکترونیکی به آدرس WWW.Eagri.maj.ir  ) نسبت به پرداخت حقوق و عوارض قانونی و تمدید پروانه چرا اقدام نمایند. در غیر اینصورت برابر مقررات نسبت به ابطال حقوق بهره­ برداری آنها اقدام خواهد شد.

۲) جهت آمادگی گیاهان مرتعی و جلوگیری ازلگدکوبی خاک، ورود هر گونه دام به مراتع روستائی بايد برابر تاريخ مندرج در پروانه، صورت گيرد.

۳) از کوچ زود هنگام به مراتع ییلاقی پیش از آمادگی مراتع و پیش از موعد مقرر در پروانه­ های مرتعداری، خودداری نمایند.

۴) از ورود هرگونه دام مازاد بر پروانه­ های مرتعداری به مرتع خودداری نموده و چاره اندیشی و تدبیر به موقع برای تهیه علوفه اینگونه دامها از طرق دیگر صورت گیرد. (بره گوسفند و بز از ۴ تا ۶ ماهگی معادل نیم واحد دامی و بعد از شش ماهگی، یک واحد دامی محسوب می­شود).

۵) دامدارانی که فاقد پروانه مرتعداری هستند تحت هیچ عنوانی درصدد اجاره نمودن مراتع دیگران نباشند.

۶) در صورتیکه صاحبان پروانه تحت هر عنوان (فروش، اجاره و واگذاری بدون کسب مجوز اداره کل و …) پروانه خود را در اختیار سایر دامداران قرار دهند وفق مقررات نسبت به ابطال پروانه آنها اقدام خواهد شد.

۷) درصورت فوت بهره ­بردار دارای پروانه چرای دام، وراث قانونی موظف هستند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ظرف حداکثر دو سال نسبت به تعیین تکلیف پروانه چرا برابر   مقررات اقدام نمایند. در غیر اینصورت حقوق بهره ­برداری دامدار متوفی ابطال و وراث حق بهره ­برداری از مراتع را نخواهند داشت.

۸) دامداران مراتع روستایی فقط در داخل محدوده روستای محل سکونت و یا محدوده پلاک ثبتی و یا سامان عرفی خود دامهایشان را تعلیف و از چرانیدن مراتع و دروگاههای روستاهای همجوار و یا مناطق دیگر به هر دلیلی جداً خودداری نمایند و اعضای شورای اسلامی و نماینده بهره­ برداران هر روستا طبق قانون موظف به حفظ و حراست از مراتع محدوده روستای خود از هر حیث ( تخریب و تصرف عدوانی مراتع یا چرای غیر مجاز  و …) می باشند.

۹) از هرگونه تقسیم و افراز مجدد مراتع ممیزی شده خودداری و مفاد پروانه های چرا و کتابچه طرح مرتعداری رعایت گردد.

لذا از کلیه مرتعداران و دامداران و بهره برداران محترم عرصه­ های منابع طبیعی درخواست می­شود که موارد فوق الذکر و قوانین و مقررات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری را دقیقاً رعایت نمایند. بدیهی است در غیر اینصورت اداره­ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و واحدهای تابعه آن موظف هستند برابر مواد قانونی (تبصره ۲ بند ۵ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ــ مواد ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی و دیگر مواد قانونی) بر علیه متخلفین جهت اعمال مجازات قانونی اعم از جنبه کیفری وحقوقی و اخذ خسارت وارده به مراتع در مراجع قضایی اعلام جرم نماید .

هادی قاسمی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی بالویز -۹۹/۰۱/۱۷

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)