ماسک ها نشان از پیشگیری است یا ترس  

مهاباد- بالویز (سفیر ) – ماسک ها امروزه یکی از موارد پر مصرف در جهت پیشگیری است  توسط شهروندان در هرگوشه ایران استفاده می شود به گزارش سرویس خبری اجتماعی پایگاه تحلیلی “بالویز” شهروندان بر این باورند که بر اساس توصیه های بهداشتی استفاده از ماسک می تواند  یکی از موارد پیشگیری و مانع از […]

مهاباد- بالویز (سفیر ) – ماسک ها امروزه یکی از موارد پر مصرف در جهت پیشگیری است  توسط شهروندان در هرگوشه ایران استفاده می شود

به گزارش سرویس خبری اجتماعی پایگاه تحلیلی “بالویز” شهروندان بر این باورند که بر اساس توصیه های بهداشتی استفاده از ماسک می تواند  یکی از موارد پیشگیری و مانع از ورود ویروس و انتقال به دیگران باشد

این روزها در تمام محافل بحث از بیماری واگیر دار و به اصلاح ” ویروس کرونا ” است که برای مردم به عنوان یک بحث روز  تبدیل شده وقتی به گوشه و کنار  خیابان  نگاه می کنید ، پیر و جوان، زن و مرد با گذر از کنارت ماسک به دهان رد می شوند و این نشان ازاهمیت موضوع و پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی و تو صیه ها در خصوص رعایت این بیماری واگیر است

اما حال این سوال پیش می آید که ماسک ها چقدر می توانند در امر پیشگیری موثر باشند ؟

برای بسیاری از ما این اتفاق افتاده است که در مکان های عمومی افرادی هستند که به دلیل سرما خوردگی ، عطسه  یا سرفه می کنند که موجب انتشار ویروس های زیادی  در هوا می شود در صورت استفاده نکردن  این ویروسها به دیگر افراد منتقل می شوند

استفاده ازنوع ماسک بسیار مهم است و لی هر نوع ماسکی برای استفاده از کرونا مناسب نیست ،آنهاا دارای دو مدل فیلتر دار یا طبی هستند

ماسک های طبی یا جراحی ماسک هایی هستند برای محافظت پزشکان در برابر ذرات و ترشحات عفونی در هنگام عمل جراحی که در فضا پخش می شوند مورد استفاده قزار می گیرند این ماسک ها نمی توانند جلوی ویروس کرونا را بگیرند

اما یکی از رایج ‌ترین انواع ماسک‌ که معمولا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها نیز پیشنهاد می‌شود، ماسک N95 است که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این ماسک می‌تواند جلوی ذرات بسیار ریز را بگیرد و تا حد زیادی از ابتلا به کرونا جلوگیری کند.

برای آنکه تاثیرگذاری ماسک برای کرونا افزایش پیدا کند، باید نحوه صحیح استفاده از آن را بلد باشید. به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم توجه کنید.

 نحوه قرار دادن روی صورت و برداشتن آن

قبل از آنکه ماسک را روی صورت خود قرار دهید، باید دستان خود را به خوبی بشویید. سپس حتما آنها را با یک حوله یا دستمال کاغذی تمیز خشک کنید.

در مرحله بعد، ماسک را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا دارای سوراخ یا پارگی نباشد. توجه داشته باشید که ماسک را به صورت درست روی صورت خود بگذارید.

قسمت بالای ماسک معمولا دارای یک بخش محکم است که روی بینی قرار می‌گیرد. سپس بندهای دو طرف ماسک را که کشی هستند، پشت گوش‌های خود قرار دهید.

حتما یادتان باشد که بخش محکم روی بینی را با دو انگشت از دو طرف فشار دهید تا کمی جمع شود و فاصله بین صورت و بینی شما را بپوشاند.

قسمت پایین  هم باید تا زیر چانه را پوشش دهد. برای امتحان کردن ماسک خود، دقت کنید که موقع نفس کشیدن، از اطراف ماسک هوا وارد یا خارج نشود.

قبل از برداشتن ماسک هم بهتر است دستان خود را ضدعفونی کنید. سپس با گرفتن یکی از کش‌های دو طرف و بدون لمس قسمت جلوی ماسک، آن را از یک جهت بردارید و سپس داخل سطل زباله بیندازید.

اگر سطل زباله در محیط‌های بسته، مثلا محیط داخلی خانه قرار دارد، بهتر است ابتدا ماسک را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید و سرش را گره بزنید و بعد داخل سطل زباله بیندازید.

 عمر مفید ماسک فیلتر دار

اکثر ماسک‌ها تنها یک بار قابل استفاده هستند و پس از آن باید دور انداخته شوند. عمر معمولی ماسک‌های فیلتر دار مانند ماسک نانو یا ماسک N95 حدود ۸ ساعت است.

بنابراین اگر بیشتر از ۸ ساعت در طول روز در محیط‌های شلوغ یا محل کار حضور دارید، باید ماسک خود را پس از گذشت این مدت، تعویض نمایید.

همچنین وقتی که روی سطح بیرونی ماسک خود شاهد آلودگی و ذرات گرد و غبار هستید، حتی قبل از ۸ ساعت نیز می‌توانید آن را عوض کنید. برخی از ماسک‌ها حالت کاسه‌ای و سفت دارند و قالب صورت هستند.

اگر حس کردید که این ماسک‌ها حالت خود را از دست داده‌اند و به خوبی روی صورت قرار نمی‌گیرند، باید اقدام به عوض کردن آنها کنید

  • توجه داشته باشید که هنگام استفاده از ماسک، تنفس کمی دشوارتر است. بنابراین از انجام فعالیت‌های سخت که ضربان قلب و میزان تنفس را افزایش می‌دهند خودداری کنید.
  • استفاده از ماسک برای کودکان، سالمندان و بیماران قلبی اهمیت بیشتری دارد. این افراد به هیچ‌وجه نباید بدون ماسک در مکان‌های شلوغ حاضر شوند. هرگز از ماسک بزرگسالان برای کودکان استفاده نکنید.
  • استفاده از ماسک برای کرونا باعث مصونیت کامل در برابر این ویروس نخواهد شد. ماسک‌ها جلوی چشمان شما را نمی‌پوشانند، اما ویروس کرونا از راه چشم نیز به داخل بدن نفوذ می‌کند. بنابراین حتی با داشتن ماسک، از قرار گرفتن در کنار افراد مشکوک به بیماری، خودداری نمایید.
  • اگر شغل شما به گونه‌ای است که در طول روز با افراد زیادی سر و کار دارید، علاوه بر ماسک، از عینک، دستکش و لباس محافظ هم استفاده کنید.
  • شستن مرتب دست‌ها مهم‌ترین عامل محافظت از سلامت جسمانی در برابر «ویروس کرونا» است چرا که این ویروس از دست، صورت و پوست به شخص دیگر منتقل می‌شود

ویروس کرونا اواخر دسامبرگذشته /آذر و دی‌ماه/ سال جاری در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروختند، نمایان شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور و چندین مورد در برخی کشورها به این بیماری مبتلا شده‌اند.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

مهاباد/پایگاه خبری تحلیلی بالویز/۹۸/۱۲/۰۴