رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش

ورود سالانه بیش از ۳۰۰ هزار پرنده به تالاب های آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی در مسیر مهاجرتی پرندگان واقع شده‌است

مهاباد/بالویز/محیط زیست/سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بال پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی وارد زیستگاه های این استان می‌شوند.

به گزارش سایت خبری بالویز،رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت:شمار پرنده های مهاجر در تالاب‌های آذربایجان‌غربی تا ۵۰۰ هزار قطعه می‌رسد.

«بهزاد شیرپنجه» افزود:حدود ۵۰۰ هزار قطعه پرنده مهاجر تالاب های استان را برای گذراندن پاییز انتخاب کرده و حتی در آنها به زادآوری هم می پردازند.

« شیرپنجه»بیان کرد: آذربایجان‌غربی در مسیر مهاجرتی پرندگان واقع شده‌است.

وی تصریح کرد: سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بال پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی وارد زیستگاه‌های این استان می‌شوند.

«شیرپنجه» ادامه داد: طبق بررسی‌های به عمل‌آمده حدود ۳۱۵ گونه‌پرنده در استان شناسایی شده‌اند. که از این میزان بیش از ۲۰۰ گونه جزو پرندگان مهاجر هستند.

وی ادامه داد: تالاب‌های کانی برازان، سولدوز، درگه سنگی، حسنلو ، سد حسنلو و سد و رودخانه ارس، عمده‌ترین جمعیت‌های پرندگان را در زمان مهاجرت میزبانی می‌کنند.

این مقام اظهار کرد: سرشماری این گونه‌ها توسط کارشناسان اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائرژنتیکی طی ماه‌های دی و بهمن انجام می‌شود .

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و پرندگان شکاری جزو پرندگان مهاجر محسوب می‌شوند. که اغلب شامل غاز خاکستری، انقوت، کفچه نوک، انواع آبچلیک، انواع خوتکا، انواع کشیم جزو گونه‌هایی هستند.

«شیرپنجه» گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان این پرندگان تا زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد،زمستان را در تالاب‌های استان سپری می‌کنند. و با شروع اسفند و یا اواخر زمستان به تدریج به زیستگاه های اصلی خود بر می‌گردند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۸/۰۳-۰۳:۱۷:۴۵/خبر۴۵۴۱/کدخبر۲۱۴۲۴/ پ ۳۹۹/