مدیر‌کل بهزیستی استان کردستان

۱۱ درصد از جمیعت کردستان سالمندان هستند

هر جامعه‌ای که ۱۲ درصد افرادش بالای ۶۵ سال باشند جامعه پیری محسوب می‌شود

مهاباد/بالویز/اجتماعی/ مدیر‌کل بهزیستی استان کردستان : ۱۱ درصد از جمیعت کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهد.

به گزارش سایت خبری بالویز«حسین رسولی» گفت: ۱۱ درصد از جمیعت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند. و تا چند سال آینده‌استان کردستان به جمع استان‌های پیر می‌پیوندد.

«رسولی» اظهار کرد: در بین شهرستان‌های استان، بیجار با ۱۶/٥ درصد پیرترین و مریوان با ۷/۹ درصد جوان‌ترین شهرستان‌ها هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان اظهار کرد: براساس آخرین آمار موجود که مربوط به ابتدای سال ۱۴۰۲ است،۲۱۶ هزار نفر از جمعیت استان بالای ۶۵ سال سن دارند و جزو سالمندان محسوب می‌شوند. که از این تعداد ۱۲۱ هزار نفر زن و ۹۵ هزار نفر مرد هستند.

وی بیان کرد:بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی؛ هر جامعه‌ای که ۱۲ درصد افرادش بالای ۶۵ سال باشند جامعه پیری محسوب می‌شود.

«حسین رسولی»گفت: ۱۱درصد از جمیعت استان کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند. و تا چند سال آینده استان کردستان جز استان‌های پیر محسوب می‌شود.

«رسولی» ادامه داد: جمعیت کشور و استان ما به سمت پیری می‌رود.

وی بیان کرد: از یک‌سو با افزایش امید به زندگی و شرایط مناسب جهت تامین رفاه و سلامت شاهد افزایش سالمندی مولد در جامعه هستیم. اما متأسفانه از سوی دیگر نرخ زاد و ولد در جامعه پایین آمده‌است که این امر می‌تواند مسئله ساز باشد. و ما را به سمتی ببرد که جمعیت جوان و نیروی کار کشور کاهش یابد. که پیامد‌های جبران ناپذیری در حیطه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

وی تاکید کرد:انتظار می‌رود که تمامی دستگاه‌های عضو شورای سالمندان تعاملات بین بخشی و رسالت مهم در حوزه سالمندی را اجرا کنند. تا بدینوسیله مسئله سالمندی در کشور ما به عنوان فرصت و نه تهدید تبدیل شود.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۷/۱۳-۰۱:۱۷:۵۲/خبر ۴۵۰۷/کدخبر۲۱۲۹۴/ ج ۳۶۵/

رحیم بایزیدی