مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر

تولید سالانه بیش از یک هزار تن عسل در پیرانشهر

هم اکنون ۲۳۷ بهره بردار بومی در حوزه پرورش و تولید زنبور عسل فعال هستند

مهاباد/بالویز/اقتصادی/سالانه یک هزار و ۲۵۰ تن عسل در پیرانشهر تولید می‌شود.

به گزارش سایت خبری بالویز،به لحاظ تنوع آب و هوایی و وجود گونه های مختلف گیاهی شهدزا،عسل تولیدی در پیرانشهر از مرغوبترین و خوش طعم ترین عسلهای ایران محسوب می شود.

شهرستان پیرانشهر با داشتن مراتع غنی و پوشش گیاهی مناسب و تولید سالانه یک هزار و ۲۵۰ تن عسل یکی از مناطق مستعد آذربایجان غربی است. که برای توسعه صنعت زنبورداری و کسب درآمد در این حوزه باید مورد توجه بیشتر مسوولان قرار گیرد.

در حالی که پیرانشهر بیشتر به داشتن مرز و ظرفیت مرزی و تجارت بین الملل مشهور است، موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب هوایی از جمله مزیت های این منطقه به شمار می رود. که آن را برای توسعه صنایع مهمی نظیر پرورش و توسعه صنعت زنبورداری مستعد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر گفت:شهرستان پیرانشهر با داشتن ۱۶۱ هزار هکتار مراتع غنی با پوشش گیاهی متنوع مکان بسیار مناسب و مستعد برای پرورش زنبور عسل است. و این مدیریت نیز با برگزاری کلاس های ترویجی و اعطای تسهیلات زمینه رونق و توسعه این بخش را فراهم کرده است.

«عمر علیپور»اظهارداشت:در حال حاضر این صنعت به شغل مناسبی برای مردم تبدیل شده و سالانه با تولید و فروش محصولات خود درآمدی قابل قبولی کسب می کنند.

وی بیان کرد:کیفیت تولید عسل در این شهرستان به واسطه شرایط اقلیمی و پوشش گیاهان مرتعی متنوع در سطح کشور نمونه واز لحاظ کیفیت مقام اول کشوری را دارا است.

«علیپور»اضافه کرد: هم اکنون ۲۳۷ بهره بردار بومی در حوزه پرورش و تولید زنبور عسل با بیش از ۶۷ هزار و ۵۰۰ کندو فعال بوده که سالانه حدود یک هزار و ۲۵۰ تن عسل تولید و روانه بازار می کنند.

نامبرده ادامه داد: علاوه بر زنبورداران بومی، ۶۲ بهره بردار زنبور عسل از سایر شهرهای اطراف با ۳۶ هزار و ۱۱۰ کندو نیز در این منطقه جهت پرورش زنبور عسل حضور‌یافته که سالانه حدود ۴۶۵ تن عسل برداشت می کنند.

«علیپور» تصریح کرد: با همکاری بسیج‌سازندگی سالانه حدود۵۰ فقره‌تسهیلات اشتغالزایی و حمایتی به زنبورداران پرداخت‌شده و در کنار آن کلاس های آموزشی و ترویجی نیز به صورت مستمر برای متقاضیان برگزار خواهد کرد.

وی بیان کرد:همچنین امسال با هماهنگی‌های انجام‌شده با کشاورزان منطقه مبنی بر عدم استفاده از سموم نامرغوب در کنار کندوهای عسل از تلفات زنبور جلوگیری شد.

مدیر جهاد کشاورزی پیرانشهر افزود:پیرانشهر دارای تعاونی زنبورداران فعال بوده و این تعاونی باهمکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تمام مسائل ومشکلات بخش زنبورداری راحل می کند و با حمایت‌های نماینده شهرستان در مجلس به زودی شاهد احداث کارخانه فرآوری وبسته بندی این محصول با ارزش در شهرستان خواهیم بود.

شهرستان پیرانشهر در جنوب غربی استان آذربایجان‌ غربی و در کنار مرزهای ایران با عراق واقع‌شده که به دلیل داشتن بارندگی مناسب و عرصه‌های‌پوشیده از گیاهان عسل خیز یکی از قطب‌های مهم پرورش زنبور عسل در استان محسوب می شود.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۵/۲۴-۰۰:۴۸:۲۳/خبر ۴۴۴۰/کدخبر۲۱۰۱۰/ چ ۲۲۸/