رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده

زاداوری پرندگان در تالاب دُرگه‌سنگی نقده

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد.

‌مهاباد/بالویز/محیط زیست/ رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده: زاداوری پرندگان در تالاب دُرگه‌سنگی نقده ۳۰در صد افزایش یافت.

به گزارش سایت خبری بالویز«اکبر قائمی» گفت: با احیای دوباره تالاب دُرگه‌سنگی این شهرستان، زاداوری پرندگان در این تالاب امسال ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده افزود: تالاب «دُرگه‌سنگی» این شهرستان با ۱۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه «گادر» احیا شد.

«اکبر قائمی» بیان کرد: آبگیری تالاب «دُرگه‌سنگی» از رودخانه «گادر» در ۲ مرحله شامل بهمن ماه سال گذشته و بهار امسال انجام شد. و با ورود ۱۰ میلیون مترمکعب آب، تابستان امسال این تالاب بین‌المللی خشک نمی‌شود.

وی اظهار کرد:با احیای دوباره این تالاب،عمق مناسب آب و امنیت و غذای کافی،باعث‌شده که امسال زاداوری پرندگان در تالاب«دُرگه‌سنگی»۳۰ درصد از سال‌گذشته بیشتر باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: این تالاب بین‌المللی هر سال در شهریورماه میزبان هزاران قطعه فلامینگو جوان و نابالغ می‌شود. و احیای دوباره آن می‌تواند نقش مهمی در میزبانی از فلامینگو‌ها و سایر پرندگان مهاجر و بومی داشته باشد.

«قائمی» اضافه کرد: زیستگاه گونه‌های در حال انقراض مانند اردک سرسفید، دسترسی آسان به تالاب «دُرگه‌سنگی» و امکان عکاسی و ضبط مراحل زندگی انواع پرندگان در این تالاب بین‌المللی از دلایل اهمیت آن برای دوست‌داران محیط زیست است.

به گزارش سایت خبری بالویز،تالاب بین ‌المللی درگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار قرار دارد.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد. تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان قرار دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۵/۱۳-۰۴:۲۴:۵۲/خبر ۴۴۲۵/کدخبر۲۰۹۵۰/ ش ۲۱۳/