مرتضی صفری:

سایت ‌موزه قلایچی بوکان راه اندازی می شود

یكی از مراكز‌مهم تمدن‌ماناها در هزاره‌نخست پیش از میلاد مسیح است

مهاباد/بالویز/تاریخی/مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی از راه‌اندازی سایت ‌موزه قلایچی بوکان خبر داد.

به گزارش سایت خبری بالویز«مرتضی صفری» گفت:با همکاری شهرداری بوکان سایت موزه ای در محوطه تپه تاریخی قلایچی راه‌اندازی می شود.

«صفری» اظهارکرد:تفاهم‌نامه‌ای به منظور واگذاری تپه قلایچی بوکان به شهرداری این شهرستان برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و احداث سایت موزه با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی به امضا رسید.

وی افزود:طبق این تفاهم‌نامه مجوز‌های زیرساخت‌های گردشگری در اطراف تپه قلایچی بوکان،توسط اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان صادر و با همکاری شهرداری و تأمین اعتبار لازم سایت موزه ایجاد می‌شود.

یادآور می‌شود، درکاوش اخیر گورستان تاریخی اطراف تپه قلایچی آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی به‌دست آمده که در موزه‌ها نگهداری خواهند شد.

به گزارش سایت خبری بالویز،محوطه و تپه‌باستانی قلایچی،اثر ماندگار و چندین‌ هزار ساله قوم‌مانا در بوكان و یكی از ظرفیت‌های مغفول گردشگری در آذربایجان‌غربی است. كه در كنار سایر آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی می‌تواند موجی از گردشگران را به این شهرستان روانه كند.

محوطه باستانی قلایچی در مجاورت روستایی به همین نام و در هشت‌كیلومتری شمال‌شرقی بوكان‌گرفته و بازمانده یكی از مراكز‌مهم تمدن‌ماناها در هزاره‌نخست پیش از میلاد مسیح است.

این تپه باستانی بر اساس آثار و كتیبه‌های موجود،مركز حكومت‌ماناها بوده و با دولت ‘ اورارتور’ در شمالغرب و ‘ آشور’ در غرب ایران زمین معاصر بوده‌است.

این تپه‌باستانی برای اولین‌بار در سال۱۳۶۳شمسی مورد كاوش‌های باستان‌شناسی قرار‌گرفت و آثاری از هزاره‌اول قبل‌از میلاد‌ در آن كشف‌شد و ارزش این اثر را به اثبات‌ رساند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۴/۲۷-۰۲:۴۳:۵۲/خبر ۴۳۴۷/کدخبر۲۰۷۹۲/ چ ۱۸۷/