هادی شریفی

شیرینی محلی “کُته” اورامانات کرمانشاه

مردم منطقه از گذشته‌های دور آن را به عنوان نوعی شیرینی مقوی پخت می‌کردند

مهاباد/بالویز/آشپزی/پرونده پاسداری شیرینی محلی “کُته” در اورامانات کرمانشاه تدوین شد.

به گزارش سایت خبری بالویز،رییس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه از تشکیل و تدوین پرونده پاسداری شیرینی محلی و ثبت ملی شده‌«کُته» در منظر جهانی هورامان (اورامانات) کرمانشاه خبر داد.

«هادی شریفی» اظهار کرد:«کُته» نوعی شیرینی طبیعی در منطقه جهانی هورامان/ اورامانات است که از زمان‌های گذشته رواج زیادی در بین مردم این منطقه داشته است.

وی افزود: این شیرینی ترکیبی از توت خشک،شیره توت،گردو و مغز پسته وحشی یا همان بنه است.  مردم منطقه از گذشته‌های دور آن را به عنوان نوعی شیرینی مقوی پخت می‌کردند.

او گفت:این شیرینی متناسب با شرایط سخت زندگی و تردد مردم در منطقه کوهستانی هورامان مردم این منطقه تهیه شده‌است.

این شیرنی برای ادامه فعالیت‌های روزمره و سفرهای دور و نزدیک خود به مناطق اطراف از آن استفاده کنند.

«شریفی» افزود:با گذشت‌زمان و تغییر سبک‌زندگی مردم،پخت این شیرینی اصیل هم در منطقه کمرنگ شد،تا اینکه چندسال پیش به منظور حفظ آن پرونده ثبت‌ملی شیرینی«کُته» تدوین شد و در نهایت در سال ۱۳۹۹به ثبت‌ملی رسید.

او با بیان اینکه پس از ثبت ملی این شیرینی،برنامه احیاء آن در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی نیز انجام شد،تصریح کرد:در مرحله بعدی پرونده پاسداری از شیرینی «کُته» هورامان تهیه‌شده و تلاش می‌شود تا امسال در شورای ثبت ملی آثار کشور مطرح و به ثبت برسد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه گفت:در حال حاضر یک کارگاه تولیدی با ظرفیت هشت نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم در راستای تولید این شیرینی در شهرستان پاوه راه اندازی شده است.

او تاکید کرد:با راه‌اندازی این کارگاه شیرینی «کُته» به شکل کاملا استاندارد تهیه و روانه بازار می‌شود و بخش قابل توجهی از تولیدات این کارگاه نیز به کشورهای دیگر صادر می شود.

کُته در زبان کُردی به معنای‌کوبیدن است و از آنجایی که برای تهیه این شیرینی باید توت خشک‌شده به همراه گردو و مغز بنه کوبیده‌شود،به آن «کُته» گفته‌می‌شود.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود و ۷۰۰ روستا نیز در این عرصه قرار دارند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۴/۰۴-۰۶:۰۰:۰۰/خبر ۴۳۰۰/ کدخبر ۲۰۵۱۴/ د ۱۵۰/