در آستانه انتخابات

تاثیر رفتار رای دادن در انتخابات

انتخابات آموزش سیاسی را برای شهروندان فراهم می کند

مهاباد/بالویز/یادداشت/انتخابات نقش اساسی در حکومت‌ داری دارد و می تواند آموزش سیاسی برای شهروندان باشد.

به گزارش سایت خبری بالویز،انتخابات شکلی از حکومت که در آن تصمیمات سیاسی مستقیماً توسط شهروندان واجد شرایط گرفته می شود.

انتخابات به رای دهندگان این امکان را می دهد تا فردی  را انتخاب کرده و عملکرد فرد را طول انتخابش نظاره کنند.

انتخابات آموزش سیاسی را برای شهروندان فراهم می کند.

در نهایت،انتخابات با تأیید ارزش و منزلت شهروندان فردی به عنوان منتخب، هدفی خودشکوفایی را دنبال می کند.

شرکت در انتخابات به تقویت عزت نفس شخص منتخب کمک می کند. رای‌دادن این فرصت را می دهد تا نظر خود را بیان کرد.

عدم رای‌دادن نیاز برخی افراد را برای ابراز بیگانگی از جامعه سیاسی برآورده‌می‌کند.

دقیقاً به همین دلایل،نبرد طولانی برای حق رای و تقاضای برابری در مشارکت در انتخابات را می توان تجلی عمیق انسانی برای تحقق شخصی دانست. 

مبارزات انتخاباتی رویدادهای دراماتیکی هستند که با تجمعات،بنرها، پوسترها،تیترها و پوشش تلویزیونی همراه است که همگی به اهمیت مشارکت در این رویداد توجه می کنند.

نامزدها،احزاب سیاسی و گروه‌ها که اهداف مختلفی را نمایندگی می‌کنند،به نمادهای ملی‌گرایی یا میهن‌پرستی،اصلاحات یا انقلاب،شکوه گذشته یا وعده‌های آینده اشاره می‌کنند.

آنها با برانگیختن‌احساسات و هدایت آنها به سمت نمادهای جمعی،توجه هوادارانشان را به سرنوشت‌مشترک معطوف می‌کنند.

احزاب سیاسی در انتخاب نقش اساسی دارند.

انتخاب و معرفی نامزدها، اولین مرحله حیاتی فرآیند انتخابات،عموماً در دست احزاب سیاسی است.  انتخابات فقط به عنوان فرآیند نهایی در استخدام در مناصب سیاسی عمل می کند.

احزاب سیاسی گنجینه ای از استعدادها را فراهم می کنند که نامزدها از آن استخراج می شوند و انتخاب انتخاباتی را ساده و هدایت می کنند و رای دهندگان را در مرحله ثبت نام و انتخابات بسیج می کنند.

برتری احزاب سیاسی بر روند انتخابات بدون چالش نمانده است. در دهه‌های آخر قرن بیستم، اهمیت احزاب سیاسی در بسیاری از کشورهای دموکراتیک با ظهور سیاست‌های «کاندیدا محور» کاهش یافت.

انتخاب های انتخاباتی رای دهندگان تحت تأثیر طیفی از عوامل، به ویژه هویت اجتماعی-گروهی است که به ایجاد هویت حزبی پایدار کمک می کند.

علاوه بر این،رای دهندگان تا حد زیادی در معرض تأثیر عوامل کوتاه مدت و احتمالی مانند رویدادها،مسائل و درخواست های نامزدها هستند.

در این میان شاخص های شخصیت کاندیداها و سبک رسانه ای مورد استفاده شان بیش از شاخص های نهاد رسانه ای و نهادهای اجتماعی بر رفتار انتخاباتی‌شهروندان تأثیرگذار است.

به عنوان مثال برای انتخاب شخصیت کاندیدا (کارآمدی و عملکرد،تجربه‌کاری و سابقه‌مدیریت،خصوصیات فردی مانند صداقت و مردمی‌بودن )سبک رسانه‌ای وی(مناظرات تلویزیونی و سخنرانی‌ها و برنامه های اعلام‌شده) گزینه نهایی خود برای رأی دادن را مشخص می‌کنند.

نکته پایانی در فضای مشارکت فرصت برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می شود چرا که هر کسی نقطه ضعف دیگری را برطرف می‌کند.

با به میدان‌آمدن ظرفیت‌های مردمی کارآمدی برای حل مسائل کشور افزایش می یابد.

سیره امامین انقلاب هم همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری‌انتخابات بوده است. و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۳/۲۸-۰۱:۲۸:۴۳/خبر ۴۲۸۹/کدخبر۲۰۴۵۳/ د ۱۳۹/ به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی