فاروق سلیمانی

قایقران مهابادی ۱۷ کیلومتر مسیر سد این شهر را پارو زد

سد مهاباد تامین کننده آب شرب است

مهاباد/بالویز/محیط زیست/ به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست،قایقران مهابادی ۱۷ کیلومتر مسیر سد این شهر را پارو زد.

به گزارش سایت خبری بالویز رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:«سیدمحمدامین شیخ‌مندی» قایقران پیشکسوت این شهرستان مسافت ۱۷ کیلومتری سد این شهر را با شعار «سد مهاباد سطل زباله نیست» پارو زد.

«فاروق سلیمانی»اظهار کرد:هدف از اقدام این فعال‌محیط‌‌ زیستی به شهروندان و گردشگران آگاه‌سازی در حوزه‌جلوگیری از ورود پسماند و زباله به داخل‌سد مهاباد اعلام کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود:سد مهاباد تامین کننده آب شرب است و یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان می باشد.

وی‌اضافه کرد:حضور برخی از گردشگران به تفرجگاه حاشیه‌سد مهاباد و عدم‌توجه به تابلوهای هشدار،با رها سازی‌زباله و سایر پسماندها که بر اثر وزش‌باد این زباله‌ها وارد دریاچه‌سد مهاباد می‌شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این عضو تیم منتخب پیشکسوتان قایقرانی دراگون ایران،علاوه بر سد مهاباد هر سال در پاکسازی غار آبی سهولان،تالاب‌های بین‌المللی«کانی‌برازان»و«یوسف‌کند» مهاباد نیز مشارکت دارد و با استفاده از قایق خود پسماندها را از این محیط‌ها جمع‌آوری می‌کند.

وی با اشاره به دیگر برنامه های هفته محیط زیست در مهاباد گفت:برگزاری کارگاه های آموزشی برای جوامع محلی پیرامون تالاب های مهاباد،اطلاع رسانی در زمینه طرح تفکیک زیباله در مبدا،پایش و نمونه برداری از واحدهای صنعتی و نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرگزاری های فعال شهرستان از دیگر برنامه های این هفته در مهاباد است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است.

این سد علاوه‌ بر تأمین آب شرب شهر،بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

سد مهاباد در ضلع غربی این شهر احداث شده‌است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد. و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به‌شمار می‌آید.

پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست با شعار زمان برای طبیعت در سال ۲۰۲۰، روزی است. که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انتخاب شده‌است.

در تقویم ملی ایران نیز از ۱۶ تا ۲۲ خرداد،به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری‌شده‌است. که شعار ملی این هفته نیز امسال «سهم من در تداوم حیات» نامگذاری شده‌است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۳/۱۸-۰۱:۵۵:۳۲/خبر۴۲۷۳/کدخبر۲۰۳۹۱/ج ۱۲۳/