دکتر جهانبخش یوسفی

مسمومیت بیش از ۵۰ نفر در استان کردستان بر اثر مصرف قارچ سمی

حدود ۱۰۰ نوع قارچ سمی وجود دارد

مهاباد/بالویز/اجتماعی/مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت:۵۱ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان مسموم شدند.

به گزارش سایت خبری بالویز«جهانبخش یوسفی»افزود:از ابتدای امسال تاکنون۵۱ مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌سمی در استان شناسایی‌شده که بیشترین آن مربوط به شهرستان‌ بیجار است.

وی اظهار کرد:امسال ۲۳ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در بیجار مسموم شدند و یک نفر جان خود را از دست داد. این شهرستان بیشترین آمار مسمومیت استفاده از قارچ سمی داشت.

«یوسفی» یادآور شد:تشخیص قارچ سمی از روی ظاهر،محل رویش،جوشاندن در شیر یا آب،قرار دادن در معرض قاشق نقره،وجود حشرات در اطراف یا روی قارچ و خورده شدن قارچ توسط حیوانات یا پرندگان باورهای غلطی است که در بین مردم شایع شده است،در حالیکه تنها راه شناسایی این قارچ ها آزمایش تخصصی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود:حدود ۱۰۰ نوع قارچ سمی وجود دارد که در نوع سریع اثر کننده آن،۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت پس از مصرف و در نوع دیر اثر ۶ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف، فرد را دچار علایم می‌کند.

« یوسفی» ادامه داد:بیشتر علائم مسمومیت گوارشی و شامل تهوع،استفراغ،اسهال،دردشکم،تب،افزایش ضربان قلب و خشکی دهان که در مسمومیت شدیداست.

وی همچنین اشاره کرد:علاوه بر آن سرگیجه، تاری دید، زرد شدن چشم ها، تشنج و حتی کاهش سطح هوشیاری نیز رخ می دهد.

مدیر‌پیشگیری و مبارزه‌ با‌ بیماری دانشگاه‌علوم پزشکی‌کردستان تاکید‌کرد:در صورت عدم‌درمان به‌موقع،به کلیه و کبد آسیب وارد می‌کند و حتی منجر به مرگ شخص خواهد شد.

«جهانبخش یوسفی» عنوان کرد:شخص به محض شروع علایم باید به بیمارستان مراجعه کند و اگر هوشیار بود شروع به استفراغ کند تا معده تخلیه شود، ضمن اینکه در صورت امکان، نمونه ای از قارچ مصرفی را هم برای بررسی همراه داشته باشد.

«یوسفی»گفت:این نکته‌بسیار مهم‌است که تنها طریقه تشخیص قارچ‌سمی از غیرسمی فقط آزمایش تخصصی است در واقع باید قارچ‌های پرورشی تحت نظر جهاد‌کشاورزی را مصرف‌کرد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۳/۰۳/۱۶-۰۴:۱۲:۲۵/خبر ۴۲۷۰/کدخبر۲۰۳۸۱/چ۱۲۰/