۳۴ سال پیش در چنین روزی شهر مهاباد توسط رژیم بعث عراق بمباران شد

بساری از شهرهای غربی کشور با بمب های شیمایی و غیر شیمایی توسط رژیم بعث عراق بمباران شدند.

مهاباد/بالویز/۳۴ سال پیش در ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ شهر مهاباد توسط جنگنده های  رژیم بعث عراق بمباران شد که موجب شهید و مجروح شدن همشهریان مهابادی گردید.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،بسیاری از شهرهای غربی کشور ایران اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس مورد حمله هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و این حملات ناجوانمردانه به مناطق مسکونی موجب کشته شدن غیر نظامیان شد.

بساری از شهرهای غربی کشور با بمب های شیمایی و غیر شیمایی توسط رژیم بعث عراق بمباران شدند، علاوه بر خرابی در حوزه های صنعتی و خدماتی ،موجب شهادت هموطنان در اقصی و نقاط کشور شد،اما مردم ایران دست از مقاومت بر نداشتند،و راه مبارزه در پیش گرفتند تا دشمن را شکست دادند.

شهرستان مهاباد در طول دوران جنگ تحمیلی ۲ بار مورد حمله هوایی قرار گرفت،که بمباران هوایی روز ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ (۳۳ سال قبل) توسط رژیم بعثی عراق یکی از خونین‌ترین روزهای این شهر را رقم زد به طوری که در نتیجه آن ۵۱ نفر شهید و ۱۶ نفر نیز به درجه جانبازی نائل شدند.

مهاباد برای نخستین‌بار در روز پنجم اسفند سال ۱۳۶۲ آماج بمباران هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و در آن واقعه که در آن ۱۰ نفر شهید و ۶ نفر نیز جانباز شدند، اما در سال ۱۳۶۵ و تنها یک روز پس از برگزاری جشن پیروزی انقلاب،۲ فروند هواپیمای میگ عراقی ساعت ۱۱ صبح دیوار صوتی را شکستند و «میدان استقلال» مهاباد را بمباران کردند.

در این حمله هوایی جنگنده های جنگی مناطق مسکونی شهرستان را بمباران کردند که بیشتر شهداء کودکان و زنان بودند و  پنج نفر از شهدای این بمباران اعضای یک خانواده و مربوط به خانواده شهید «آربان»، سه شهید خانواده «عبدالله‌زاده» و هفت خانواده دیگر دارای ۲ شهید بودند.

 واژه جنگ در ارتباطات دوسویه انسان‌ها تعامل تازه‌ای نیست و شاید قدمت آن به قدمت حیات انسان بر روی کره زمین برمی‌گردد اما منفورترین تعامل بشری در طول تاریخ بوده‌است.

جنگ و آنچه در پیرامون آن اتفاق می‌افتد خاطرات ناخوشایندی در ذهن انسان‌ها ثبت کرده و به همین خاطر است در مقایسه با صلح این واژه در سطح جهان از طرفداران بسیار کمتری برخوردار است.

شهرستان مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۱۱/۲۳-۱۳:۱۵:۲۰/پ

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)