طاق شیرین و فرهاد در ایوان ایلام مرمت می‌شود

مهاباد/بالویز/مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از مرمت بنای تاریخی طاق شیرین و فرهاد واقع در شهرستان ایوان خبر داد. به ‌گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری بالویز” عبدالمالک شنبه‌زاده “(مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام) از مرمت بنای تاریخی طاق شیرین و فرهاد واقع در شهرستان ایوان این استان […]

مهاباد/بالویز/مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از مرمت بنای تاریخی طاق شیرین و فرهاد واقع در شهرستان ایوان خبر داد.

به ‌گزارش سرویس فرهنگی و هنری ،پایگاه خبری بالویز” عبدالمالک شنبه‌زاده “(مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام) از مرمت بنای تاریخی طاق شیرین و فرهاد واقع در شهرستان ایوان این استان خبر داد.

“عبدالمالک شنبه‌زاده” اظهار کرد: با اعتبار تخصیص‌یافته از محل اعتبارات ملی بنای تاریخی طاق شیرین و فرهاد در شهرستان ایوان مرمت می‌شود.

او افزود: این اثر تاریخی به جا مانده از دوران ساسانیان، نماد عشق و دلدادگی و راوی فرهنگ و تمدن دیرین شهرستان ایوان است که در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره‌ی ثبت ۷۹۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

“شنبه‌زاده” تصریح کرد:طاق شیرین و فرهاد بنایی سنگی است که در دوران ساسانی با استفاده از سنگ‌های حجیم تراش خورده و بدون ملات ساخته شده است، اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شامل شده که اطلاق نام طاق به این بنا، عبارت از یک اتاقک نیمه‌زیرزمینی است که به طول ۳۲۰ سانتی‌متر و عرض ۲۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی‌متر از کف طاق ساخته شده است.

او گفت: بنای طاق شیرین و فرهاد نیز یکی از این بناهای منحصر به فرد بوده که در منطقه کوهستانی ایوان به جهت موقعیت استراتژیک منطقه احداث شده است، این بنا در نوع خود بی‌نظیر بوده و تفاوت در نوع ساخت آن نسبت به دیگر بناهای مشابه قابل توجه است.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۱۰/۲۴-۱۷:۰۸:۴۶/چ