عاملین قطع شبانه درختان در مهاباد؛ شناسایی و دستگیر شدند

مهاباد/بالویز/ سرپرست واحد فضای سبز شهرداری مهاباد،گفت:افرادی که در شب اقدام به قطع درختان سطح شهر می کردند ،پس از شناسایی دستگیر شدند. به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“سردار کریمی”اظهار داشت:در پی درج اخباری مبنی بر قطع شبانه ی درختان سطح شهر در فضای مجازی و نیز ارسال گزارشات مردمی، همکاران واحد فضای سبز […]

عاملین قطع شبانه درختان در مهاباد؛ شناسایی و دستگیر شدند

مهاباد/بالویز/ سرپرست واحد فضای سبز شهرداری مهاباد،گفت:افرادی که در شب اقدام به قطع درختان سطح شهر می کردند ،پس از شناسایی دستگیر شدند.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“سردار کریمی”اظهار داشت:در پی درج اخباری مبنی بر قطع شبانه ی درختان سطح شهر در فضای مجازی و نیز ارسال گزارشات مردمی، همکاران واحد فضای سبز و ستاد اجرائیات، با افزایش گشتهای شبانه ی نظارتی، بامداد روز شنبه مورخه ی ۲۹ آذر ماه ۹۹ ؛ موفق به دستگیری ۲ نفر، حین بریدن درختان خیابان ورزش، شدند.

“سردار کریمی”افزود:پس از شناسایی عاملان این کار غیر انسانی، یک دستگاه خودرو سایپا  و یک اره برقی نیز توسط همکاران؛ ضبط گردید و جهت طی مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده خواهند شد.

سرپرست واحد فضای سبز شهرداری مهاباد عنوان کرد:نظر به اینکه فضای سبز و درختان سطح شهر به منزله ی شریان حیاتی شهر هستند از شهروندان درخواست می شود در حفظ و صیانت از این سرمایه های خدادادی، شهرداری را یاری نمایند.

به گزارش سایت خبری بالویز،در سال ۱۳۵۹ شورای انقلاب قانونی با عنوان لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها به تصویب رساند که ماده یک آن، قطع درخت را بدون اجازه شهرداری ممنوع اعلام کرده است.

این قانون در سال ۱۳۸۸ اصلاح و آئین نامه اجرائی آن نیز با هماهنگی وزارتخانه های کشور، مسکن و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران تهیه و در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید.

ماده یک این قانون مقرر کرده است:‌ « به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند، در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است».

در این قانون مجازات هایی چون جزای نقدی، حبس، جبران خسارت و حتی در تبصره ماده ۶ این قانون برای اراضی و باغ‌ هایی که بیش از ۵۰۰ مترمربع باشد و بدون اجازه شهرداری اقدام به قطع درخت کنند، به نحوی که باغ یا زمین مشجری را از بین ببرد زمین آنها به طور کامل به نفع شهرداری ضبط و به مصرف خدمات عمومی و محرومین میرسد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۹/۳۰-۱۶:۵۲/ی