مرحله دوم طرح واکسیناسیون طیور بومی در شهرستان مهاباد پایان یافت

مهاباد/بالویز/رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد،گفت:مرحله دوم طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیو کاسل در شهرستان مهاباد پایان یافت. به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز“عباس آغاز” با اعلام این خبر افزود:در مرحله دوم  طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل ۶۰ هزار و ۷۶۳ قطعه طیور بومی علیه این بیماری ایمن سازی شدند. رئیس شبکه دامپزشکی […]

مرحله دوم طرح واکسیناسیون طیور بومی در شهرستان مهاباد پایان یافت

مهاباد/بالویز/رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد،گفت:مرحله دوم طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیو کاسل در شهرستان مهاباد پایان یافت.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز“عباس آغاز” با اعلام این خبر افزود:در مرحله دوم  طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل ۶۰ هزار و ۷۶۳ قطعه طیور بومی علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد اظهار کرد: مرحله دوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی با استفاده از ۲ اکیپ عملیاتی و یک اکیپ نظارتی دامپزشکی علیه ۶۰ هزار و ۷۶۳ قطعه در واحد‌های سنتی این شهرستان انجام شد.

“عباس آغاز” با اشاره به اینکه در این طرح ۶۲ واحد روستایی به صورت سنتی تحت پوشش این بیماری قرار گرفت، افزود: واکسیناسیون نیوکاسل با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت نیوکاسل در سطح شهرستان مهاباد صورت گرفت.

او با بیان اینکه این طرح از ۲۸ مهر ماه آغاز شده، اضافه کرد: واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با هدف کنترل و پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از تلفات طیور سالانه طی سه مرحله انجام می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد عنوان کرد:استفاده از این واکسن در طیور بومی سبب افزایش محافظت طیور و کاهش چشمگیر تعداد کانون‌های نیوکاسل در طیور صنعتی می‌شود و در این طرح مرغ، خروس، غاز، اردک و بوقلمون تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

به گزارش سایت خبری بالویز،بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است این بیماری اولین بار در سال ۱۹۲۶ در نیوکاسل انگلستان تشخیص داده شد.

نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند. این بیماری در سال ۱۳۲۹ در ایران شناسایی شده ‌است.

 این بیماری دارای علائمی چون تنفسی همچون تنگی نفس و سرفه، نشانه‌های عصبی چون افسردگی، بی‌اشتهایی، افتادن بال‌ها و فلجی، گیج خوردن سر و گردن، به دور خود چرخیدن، لرزش، تورم چشم و گلو، اسهال آبکی و سبز، و ناهنجاری و کاهش تخم در پرندگان تخم‌گذار می‌شود.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۹/۲۴-۸:۱۵/د