مرمت مسجد تاریخی روستای سرا در سقز آغاز شد

تاریخی،فرهنگی مهاباد/بالویز/رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سقز گفت:مسجد تاریخی روستای سرا از بناهای با ارزش این شهرستان،عملیات مرمت آن آغاز شد. به گزارش سرویس تاریخی،پایگاه خبری بالویز“صلاح نصراللهی” افزود:مسجد تاریخی روستای سرا در میانه بافت مسکونی و در کیلومتر ۱۵ محور سقز – بوکان قرار دارد. “نصراللهی”اظهار داشت:مسجد روستای “سرا” از جمله بنا‌های با […]

تاریخی،فرهنگی

مرمت مسجد تاریخی روستای سرا در سقز آغاز شد

مهاباد/بالویز/رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سقز گفت:مسجد تاریخی روستای سرا از بناهای با ارزش این شهرستان،عملیات مرمت آن آغاز شد.

به گزارش سرویس تاریخی،پایگاه خبری بالویز“صلاح نصراللهی” افزود:مسجد تاریخی روستای سرا در میانه بافت مسکونی و در کیلومتر ۱۵ محور سقز – بوکان قرار دارد.

“نصراللهی”اظهار داشت:مسجد روستای “سرا” از جمله بنا‌های با ارزش تاریخی است که در میانه بافت مسکونی این آبادی در بخش مرکزی سقز و در فاصله ۱۵ کیلومتری محور سقز-بوکان قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سقز بیان کرد:این مسجد،یادگاری است از دوره قاجاریه و با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص معماری سنتی به شماره ۲۶۹۷۷در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اولین فصل مرمت این بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی توسط اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آغاز شده است افزود:این بنای تاریخی با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال مرمت می‌شود.

اولین فصل مرمتی این بنای تاریخی از محل اعتبارات استانی توسط اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آغاز شده و طی این فصل کاری و با تعیین اولویت‌های ضروری مرمتی،عملیات سبک سازی سقف بنا،تعویض تیر‌های فرسوده و تخته کوبی مجدد پست بام،شیب بندی و ایزولاسیون پشت بام و نیز استحکام بخشی و بازسازی دیوار‌های خشتی در حال تخریب انجام می‌پذیرد.

با توجه به هزینه بر بودن عملیات مرمتی در بنا‌های تاریخی،اتمام عملیات در این بنا و بنا‌های مساجد تاریخی دو مناره،شیخ مظهر،ترجان و تمبربیگ،حمام تاریخی حاجی صالح و عمارت فاتح فیض الله بیگی قلندر مستلزم جذب و اختصاص اعتبارات ویژه ملی و استانی است که امیدواریم از طرف وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی،استانداری کردستان و فرمانداری ویژه شهرستان سقز نسبت به این امر مهم ، توجه ویژه‌ای شود.

شهرستان سقز یکی از شهرهای استان کردستان است که با مرکز استان ۲۱۰کیلومتر فاصله دارد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۸/۲۲-۱۹:۵۵/پ