کاهش بی سابقه ذخایر خون و اهداء کنندگان خون در استان کرمانشاه نگران کننده است

مهاباد/بالویز/مدیرکل انتقال خون کرمانشاه با اعلام این خبر گفت:در حال حاضر ذخایر خونی استان به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است. به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز” پژمان صالحی فر”با اشاره به کاهش نگران کننده آمار اهدا کنندگان خون در آبان ماه امسال اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا آمار اهدای خون […]

کاهش بی سابقه ذخایر خون و اهداء کنندگان خون در استان کرمانشاه نگران کننده است

مهاباد/بالویز/مدیرکل انتقال خون کرمانشاه با اعلام این خبر گفت:در حال حاضر ذخایر خونی استان به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز” پژمان صالحی فر”با اشاره به کاهش نگران کننده آمار اهدا کنندگان خون در آبان ماه امسال اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا آمار اهدای خون در تمام جهان و به تبع ایران کاهش پیدا کرده و استان کرمانشاه هم در چند ماه گذشته این کاهش اهدای خون را تجربه کرده است.

وی افزود: متاسفانه با شروع آبان آمار اهداکنندگان به طرز عجیبی کاهش پیدا کرده و عملا تعداد اهداکنندگان خون در این ماه نسبت به مهرماه نصف شده است.

“صالحی فر” بیان کرد:در مهر ماه روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کردند که در آبان ماه امسال این تعداد به روزانه ۶۰ نفر رسیده است.

وی افزود: در حال ذخایر خون استان به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده که جای نگرانی دارد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه بیان کرد: در حالت ایده آل باید ذخیره پنج روز هر گروه خونی را داشته باشیم که این میزان در استان به کمتر از سه روز و برای گروه‌های خونی منفی به کمتر از ۱.۵ تا دو روز رسیده است.

وی  افزود:خون فرآورده‌ای نیست که بشود از جایی خرید یا تهیه کرد و تنها منبع تامین آن از اهداکنندگان خون است و از طرفی نمی‌توان بیماران نیازمند خون را معطل نگه داشت و عدم رسیدن خون می‌تواند جان آن‌ها را به خطر بیندازد.

“صالحی فر” بیان کرد:بسیاری مردم گمان می‌کنند در شرایط شیوع کرونا نیاز به خون کم می‌شود که این باور کاملا اشتباه است، چرا که تعداد بیماران تالاسمی، مادران باردار، بیماران مبتلا به سرطان و مصدومان حوادث ترافیکی نسبت به شرایط قبل از کرونا تغییری نکرده و این گروه‌ها همواره به خون نیاز دارند.

وی از مردم و خیران استان خواست تا اهدای خون را به خاطر نجات جان بیماران جدی بگیرند و اطمینان داشته باشند مراکز انتقال خون از امن‌ترین اماکن بعد از منزل خود افراد است و دستورهای بهداشتی به طور کامل در این مراکز اجرا می‌شود.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۸/۱۷-۱۷:۵۰/ش