سلماس شهر درب، لبنیات و صنعت

  مهاباد/بالویز/سلماس یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان غربی که دارای مرز زمینی با کشور ترکیه و دارای بازارچه مرزی و منطقه اقتصادی می‌باشد. به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری بالویز،شهر سلماس به عنوان اولین شهر شطرنجی ایران شناخته می‌شود و تنها شهری است که به این شیوه مدرن در استان آذربایجان غربی احداث گردیده‌است. […]

 

مهاباد/بالویز/سلماس یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان غربی که دارای مرز زمینی با کشور ترکیه و دارای بازارچه مرزی و منطقه اقتصادی می‌باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی ،پایگاه خبری بالویز،شهر سلماس به عنوان اولین شهر شطرنجی ایران شناخته می‌شود و تنها شهری است که به این شیوه مدرن در استان آذربایجان غربی احداث گردیده‌است. این شیوه مدرن از شهرسازی با خیابان‌های شطرنجی و هندسی منظم، جلوه‌های ویژه‌ای به این شهر بخشیده‌است که نظیر آن را در کمتر شهری در ایران می‌توان مشاهده کرد.

مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر سلماس بالغ بر ۹۲٬۸۱۱نفر می‌باشد.

صنعت در سلماس

در حال حاضر شهرستان سلماس دارای ۱۱۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری معتبر می باشد که با حجم سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم را برای ۲ هزار و ۱۲۳ فراهم کرده است.

عمده فعالیت فعالیت صنعتی این شهرستان در زمینه درب می باشد که بیشترین تولیدات درب های ضد سرقت کشور در سلماس می باشد که از این حیث تبدیل به قطب تولید درب های ضد سرقت شده است. در این شهرستان ۴۵ واحد صنعتی تولید انواع درب های ضد سرقت با حجم سرمایه گذاری بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال و اشتغال آفرینی مستقیم برای ۸۲۰ نفر در حال فعالیت می باشند که محصولات تولیدی خود را علاوه بر بازارهای سراسر کشور به کشورهای همسایه نیز صادر می کنند.

یک از واحد های موفق تولید درب در سلماس واحد آتار درب می باشد که با تولید سالانه بیش از ۱۲۰ هزار درب ساختمانی و ضد سرقت با حجم سرمایه گذاری بیش از ۹۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای ۲۵۰ نفر در حال فعالیت با تمام توان می باشد.

دکتر رضایی مدیر عامل واحد صنعتی آتار درب از فعالیت و هدف آن شرکت گفت: شرکت آتار درب سلماس از سال۱۳۸۱ شروع بکار کرده و در سال ۱۳۸۵ به بزرگترین واحد تولیدی درب و درب های ضد سرقت تبدیل شد همچنین در سال ۱۳۹۲ به عنوان کار آفرین نمونه کشور دست یافت.

وی افزود: توسعه این واحد تولیدی از محل سود و درآمد خود واحد می باشد، آتار درب علاوه بر تأمین نیازهای داخل کشور توانست از واردات درب از کشور های ترکیه و چین تا ۸۰ درصد جلوگیری نماید و از خروج هنگفت ارز از کشور جلوگیری کند.

رضایی با تأکید بر پیروی از منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال به عنوان سال جهش تولید عنوان کرد: تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کشور امروزه درخط مقدم جنگ نابرابر اقتصادی با استکبار جهانی می باشند اگر دیروز برای حفظ خاک وطن جنگیدیم امروز هم باید برای حفظ اقتصاد کشور بجنگیم و برای تحقق آن همه نهادها، ارگان ها، دولت و مردم در یک جناح و کنارهم باشیم و باید مشکل اقتصاد مملکت را از سیاست جلوتر ببریم.

از دیگر واحد های موفق سلماس با قدمت بیش از ۳۰ سال نساجی سلماس نسج است که از سال ۱۳۶۲ با عنوان چیت سازی شروع بکار کرده است که امروز با توسعه و فعالیت در زمینه نساجی و تولید انواع نخ های رنگی بخصوص تولید نخ های چادر مشکی در این زمینه اولین تولید کننده این نخ می باشد. این واحد با حجم سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴۰ نفر با ظرفیت صد در صدی در حال تولید است که فاز توسعه کارخانه نیز برای ایجاد جهش تولید و افزایش تولید را در برنامه های خود دارد.

شرکت دگا از دیگر واحد های صنعتی سلماس می باشد که یکی از واحد های لبنیاتی موفق استان است این واحد در زمینه تولید انواع محصولات لبنی مشغول به فعالیت است که با حجم سرمایه گذاری بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال و اشتغال آفرینی برای ۱۰۰ نفر در حال تولید می باشد.

معادن سلماس

شهرستان سلماس همچون دیگر شهرهای استان آذربایجان غربی دارای ظرفیت های بالقوه خدادای و زیر زمینی است در این شهرستان ۲۱ واحد معدنی با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۷۶ میلیارد ریال، اشتغال زایی مستقیم برای ۲۱۰ نفر و ذخیره قطعی بیش از یک میلیون و ۴ هزار تن انواع مواد معدنی وجود دارد.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۸/۱۶-۱۹:۴۵/ج