غار حسین کوه کن از عجایب کرمانشاه

مهاباد/بالویز/غار حسین کوه کن از عجیب ترین و دیدنی ترین مکان های استان کرمانشاه است که توسط فردی به نام حسین کوه کن ایجاد گردیده است. به گزارش سرویس تاریخی،پایگاه خبری بالویز” غار حسین کوه کن” یکی از دیدنی های استان کرمانشاه است که در منطقه توریستی میگوره از توابع شهر بانه ‌وره قرار دارد. این […]

مهاباد/بالویز/غار حسین کوه کن از عجیب ترین و دیدنی ترین مکان های استان کرمانشاه است که توسط فردی به نام حسین کوه کن ایجاد گردیده است.

به گزارش سرویس تاریخی،پایگاه خبری بالویز” غار حسین کوه کن” یکی از دیدنی های استان کرمانشاه است که در منطقه توریستی میگوره از توابع شهر بانه ‌وره قرار دارد. این غار توسط مردی کُرد به نام حسین کوه کن از اهالی بانه‌وره ایجاد شده که فقط یک پا داشت.

زندگینامه غار حسین کوه کن

خالو حسین با نام اصلی حسین عثمانی در تاریخ ۶ مهر ۱۳۰۹ در شهرستان جوانرود استان کرمانشاه چشم به جهان گشود، او در خانواده ای عشایری به دنیا آمد و تا جوانی زندگی عشایری داشت، سپس در سن ۲۰ سالگی در یکی از روستاهای مرزی ایران و عراق سکونت گزید، ازدواج کرد و به کشاورزی پرداخت اما کشاورزی در آن جا برایش سودی نداشت و مجبور بود در کنار آن به دیگر کارها نیز بپردازد تا بتواند زندگی خود را اداره کند، به همین سبب به شکار روی آرود، روزی که برای شکار به کوه رفته بود، بر حسب اتفاق پای او لیز می خورد و تیر تفنگ او در رفته و به پایش اصابت می کند، هم شهری هایش زمانی که به دنبال او می گردند او را بیهوش پیدا می کند و به بیمارستان می رسانند.

او در همان روز به سبب قصور پزشکی از بیمارستان مرخص شد اما بعد از ۴۰ روز با درد شدید دوباره به بیمارستان رفت و به علت کبود شدن استخوان پایش پزشکان چاره ای جز قطع کردن آن نداشتند، از آن پس خالو حسین به سبب معلولیتی که داشت گوشه گیر شد.

در همان دوران جنگ ایران و عراق نیز آغاز شد، وی برخی از پسران و دامادهایش را در جنگ از دست داد، در سال ۱۳۵۹ همسرش رابعه ‌خانم بر اثر بیماری فوت می‌کند و این گونه خالو حسین از همیشه تنها تر می شود، از آنجایی که زندگی هیچوقت با وی یار نبود بعد از مدتی وی خانه گلی خود را نیز بر اثر ریزش از دست می دهد و همراه با خانه اش حیوانات او نیز تلف می شوند. بعد از آن خالو حسین همراه با یکی از دخترانش به میگوره که در چند کیلومتری بانه وره قرار دارد می روند.

روزها می گذرد و از آن جایی که روحیه خالو سرشار از استقامت و بردباری بود روزی تصمیم به کندن صخره ای می گیرد تا بتواند خانه ای راحت برای اقامت خود و دخترش فراهم کند، او شروع به کندن می کند و با کمک دخترش در زمین پایین دست صخره درخت انگور می کارد و برای خود باغی نیز دست و پا می کند، خالو حسین از طرف دوستان و خویشاوندان بسیار مورد نکوهش و تمسخر قرار می گیرد اما او بی توجه به کار خود ادامه داد، وی دقیقا در سال ۱۳۵۷ شروع به کندن کرد و ۱۹ سال تمام با یک پا به جنگ با صخره پرداخت و به دلخواه خود آن را شکل داد که در نهایت سرای سنگی بزرگی شبیه به یک خانه صخره ای ایجاد شد.

از آن پس خالو حسین را حسین کوهکن نام نهادند البته وی به نام های دیگری همچون فرهاد ثانی یا فرهاد قرن بیستم نیز خطاب می شود چرا که همچون فرهاد قصه ها به کندن کوه دست زده است، سرانجام حسین کوهکن در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۵در ۸۶ سالگی به دیار باقی شتافت، اما با به یادگار گذاشتن این غار یاد خود را برای همیشه در دل هم شهری ها و هموطنانش زنده نگه داشت. حسین کوهکن در یکی از اتاق های غار قبری برای خود نیز کنده بود تا بعد از فوتش او را در آن دفن کنند تا همیشه در آن غار آرام بگیرد اما خویشاوندان به وصیت او عمل نکردند و وی را در قبرستان محلی روستا دفن نمودند. در حال حاضر این غار مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است و سالانه پذیرای تعداد کثیری از مسافران می باشد.

معماری غار حسین کوه کن

این بنا از چهار خانه مجزا و ۹ اتاق تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. او خانه‌هایش را به طول ۲ تا ۳ متر و ارتفاع ۱٬۲ تا ۱٬۷ متر ساخته است. ورودی اصلی سرا در قسمت شمالی و پشت صخره، واقع است. ورودی غار، دریچه‌ای باریک در دل صخره با شیبی اندک و ارتفاعی کوتاه و چند پله می‌باشد. در محل ورود، دالانی بسیار کوچک به ۳ورودی دیگر ختم می‌شود. او حتی برای خود دستشویی و حمام نیز ساخته است.

 

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/۹۹/۰۸/۰۸-۲۱:۰۵/پ