موردی از بیماری آبزیان در سد مهاباد مشاهده نشده است

مهاباد/بالویز/رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت:در بررسی‌های صورت گرفته کارشناسان این شبکه،موردی از بیماری ماهی‌ها در دریاچه سد مهاباد مشاهده نشده است.  به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز” عباس آغاز” اظهار داشت: مراکز فروش عرضه ماهی در این شهرستان همچون قصابی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی به صورت مستمر تحت نظارت و بازدید دوره‌ای قرار […]

مهاباد/بالویز/رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت:در بررسی‌های صورت گرفته کارشناسان این شبکه،موردی از بیماری ماهی‌ها در دریاچه سد مهاباد مشاهده نشده است.

 به گزارش سرویس محیط زیست ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز” عباس آغاز” اظهار داشت: مراکز فروش عرضه ماهی در این شهرستان همچون قصابی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی به صورت مستمر تحت نظارت و بازدید دوره‌ای قرار می‌گیرند و تاکنون مشکلی بهداشتی و یا میکروبی در این مراکز که ماهی صید شده سد مهاباد را نیز عرضه می‌کنند، مشاهده نشده است.

وی با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر وجود انگل در داخل شکم یک ماهی اضافه کرد: در مواردی نادر احتمال وجود انگل در داخل شکم ماهی‌ها وجود دارد اما هیچ سندی وجود ندارد که ماهی دارای انگل از سد مهاباد صید شده باشد.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد با بیان اینکه این نوع کرم یا انگل در شکم ماهی سلامت افراد را  تهدید نمی‌کند، افزود: جانورانی که در طبیعت تغذیه می‌کنند از مواد غذایی درون طبیعت استفاده می‌کنند و این احتمال نیز دور از ذهن نیست که در شکم یک ماهی صید شده کرم و یا انگلی وجود داشته باشد، اما این موضوع را نمی‌توان برای همه ماهی‌های یک سد تعمیم داد.

“آغاز” افزود: لزج نبودن، عدم ریزش پولک و رنگ شفاف صورتی آبشش‌ها نشان از تازه بودن و سلامت ماهی است و شهروندان در حین خرید و یا مصرف می‌توانند آن را تشخیص دهند.

وی اظهار داشت: شهروندان اطمینان داشته باشند که مورد بسیار نادر وجود انگل و یا کرم در شکم ماهی‌هایی که مراکزی غیر از واحدهای تولید و عرضه گوشت ماهی ممکن است وجود داشته باشد، به معنای بروز مشکلات حاد نیست و سلامت شهروندان را به هیچ عنوان تهدید نمی‌کند.

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد از شهروندان خواست برای خرید ماهی، به مراکز عرضه گوشت ماهی که تحت نظارت مستمر شبکه دامپزشکی قرار دارند، مراجعه کنند و ماهی را از دستفروشان و افراد دوره‌گرد خریداری نکنند.

سالانه بیش از ۲۰ تُن انواع ماهی از دریاچه پشت سد مهاباد توسط اعضای تعاونی صیادان این شهرستان صید و روانه بازار مصرف می‌شود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/ ۹۹/۰۷/۲۰/ ۰۸:۱۷/ ی