تکاب شهر طلایی کشور

مهاباد/بالویز/ تکاب یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که دارای جاذبه های گردشگری زیادی می باشد و این شهر یکی از شهرهای طلایی کشور است . به گزارش سرویس تحلیل پایگاه خبری بالویز ، این شهر از سمت شمال به شهرستان چاراویماق در استان آذربایجان شرقی، از سمت جنوب به شهرستان‌های سقز،دیواندره و بیجار […]

مهاباد/بالویز/ تکاب یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که دارای جاذبه های گردشگری زیادی می باشد و این شهر یکی از شهرهای طلایی کشور است .

به گزارش سرویس تحلیل پایگاه خبری بالویز ، این شهر از سمت شمال به شهرستان چاراویماق در استان آذربایجان شرقی، از سمت جنوب به شهرستان‌های سقز،دیواندره و بیجار در استان کردستان، از سمت شرق به شهرستان ماه نشان در استان زنجان و از سمت غرب به شهرستان شاهین‌دژ و شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی محدود شده‌است.

تخت سلیمان و زندان سلیمان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که بعنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است؛ همچنین مُهر موبد موبدان منقوش به اساطیر کهن که در ستایش آب و آتش است، در تخت سلیمان کشف شده‌است.

جمعیت این شهرستان براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۸۰٫۵۵۶ نفر می‌باشد. نام تکاب تا قبل از سال ۱۳۱۷ خورشیدی تیکان تپه بود(تیکان در ترکی به معنی خار است).

آب و هوای شهر تکاب تابعی است از اقلیم حاکم بر آذربایجان، منتهی توپوگرافی ارتفاع و جهت گسترش ناهمواریها و دوری منطقه از دریا و کانون‌های رطوبتی شرایط ویژه‌ای به آب و هوای آن بخشیده که بارزترین مشخصه آن، زمستانهای سرد و برفی و تابستانهای معتدل و خشک می‌باشد و از این بابت با اقلیم حاکم بر آذربایجان اندکی تفتوت دارد.

اقتصاد تکاب در یک نگاه

بیشتر درآمد مردم این شهر از راه کشاورزی و دامپروری بوده و ۳۳ واحد صنعتی در شهر تکاب با حجم سرمایه گذاری بیش از ۳ هزار و ۲۹ میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم را برای یک هزار و ۴۰۹ نفر فراهم ساخته است. در بخش معدن، تکاب دارای ۶۳ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی ۴۹ میلیون و ۲۳۵ هزار تن انواع مواد معدنی می باشد که زمینه اشتغال مستقیم را برای تعداد قابل ملاحظه ای از افراد بومی منطقه ر فراهم کرده است.

زره شوران بزرگترین مجموعه تولید طلای کشور و خاورمیانه در کنار معدن طلای آقدره که واحد فرآوری و استحصال طلا نیز در پای این دو معدن قرار دارد در شهرستان تکاب استقرار یافته اند.

تکاب در حوزه های معدنی و صنایع معدنی از ظرفیت های بالایی برخوردار می باشد که با ایجاد واحد های فرآوری بزرگ مقیاس در راستای جلو گیری از خام فروشی و خروج سهم ارزش افزوده مواد معدنی از این شهرستان هم می تواند اشتغال چشمگیری برای مردم منطقه ایجاد کند هم ارزش افزوده معادن به خود مردم شهرستان بازگردانی شود.

البته اقدامات خوبی در ایجاد واحدهای تبدیلی و فرآوری بخصوص در حوزه فرآوری و استحصال طلا و سنگبری انواع سنگ های تزیینی انجام شده است که واحدهای زره شوران، آقدره، کانی کاوان و سنگبری پای معدن گنبد نمونه ای از این اقدامات است.

“پریسا عابدپور” معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی در این خصوص تصریح کرد: برای جلوگیری از خام فروشی انواع سنگ‌های تزئینی استخراج شده از معادن تکاب یک واحد سنگ بری بزرگ مقیاس احداث خواهد شد تا مواد استخراج شده بعد از فرآوری از این شهرستان خارج شود و ارزش افزوده آن نیز به این شهرستان بازگردد.

وی اضافه کرد: ۲ معدن طلای بزرگ در این شهرستان فعال است که سالانه یک میلیون و ۸۵ هزار تن ماده معدنی طلا را استخراج و در سر معدن نیز فرآوری می‌کنند، این واحدها با سرمایه گذاری یک هزار و ۱۸ میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم را برای ۷۱۵ نفر مهیا ساخته‌اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: اقدامات زیرساختی خوبی هم در منطقه از محل وصول درآمدهای حقوق دولتی معادن شهرستان تکاب از جمله برق رسانی، آب رسانی و راه‌های دسترسی به معادن ایجاد شده است که روستاهای موجود در مسیر نیز از این زیر ساخت‌ها بهره مند شده‌اند.

البته نا گفته نماند که در شهرک صنعتی این شهرستان واحد های صنعتی دارای فناوری روز آمد در حال فعالیت می باشند از جمله واحد های بروز تکاب شرکت بومرنگ آسیا با محصول تولیدی الیاف مصنوعی از پلی اتیلن که با سرمایه گذاری ۷۰ میلیاردی زمینه اشتغال مستقیم برای ۹ نفر فراهم ساخته است.

از جمله دیگر واحدها امید کاغذ است که کاغذ باطله ها را به کاغذ و مقوا تبدبل می کند در این واحد بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است و برای ۴۰ نفر بصورت مستقیم و ۷۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم زمینه اشتغال ایجاد شده است.

در تکاب با توجه به وجود معادن بزرگ طلا و واحد های استحصال و فرآوری آن، زمینه مساعدی برای ایجاد واحد های صنفی تولیدی پایین دستی طلا و نقره از جمله زیور آلات مهیا می باشد همانطور که یک واد صنفی تولیدی انواع زیورآلات از طلا با حجم سرمایه گذاری بیش از ۴۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷ نفر بصورت مستقیم در تکاب فعال است زمینه را برای خود اشتغالی جوانان فراهم کرده است.

برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی برای جوانان و افراد جویای کار در حوزه صنایع دستی و زیور آلات از طلا و نقره و تأمین مواد اولیه واحد های صنایع پایین دستی در شهرستان تکاب ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال را فراهم خواهد کرد.

بخش مهم دیگری از اقتصاد منطقه محصولات صنایع دستی است که بر عهده زنان فرشباف تکاب است. قالی و قالیچه‌های نفیس و گرانبهای افشار محبوبیت خاصی در بازارهای فرش دنیا دارد و از حیث رنگ و مرغوبیت و طرز بافت و نقشه از فرش‌های درجه اول است. هرچند گاهی قالیچه‌های آن چنان ظریفی توسط زنان و دختران ماهر و هنرمند تکاب افشار بافته می‌شود، که می‌توان آن را در کیف دستی جای داد. اما در کل فرش افشار شهرت خود را به کیفیت و دوام آن مرهون، و به فرش آهنین معروف است. خانواده‌های بسیاری از بافتن این فرش‌ها امرار معاش می‌کنند. در زمانی که بازار فرش دستباف رونق خوبی داشت بیش از ۱۸ هزار نفر به‌طور مستقیم به کار فرش بافی اشتغال داشتند، فرش دستباف افشار تکاب به نوعی تحفه این شهر محسوب می‌شود.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/ ۹۹/۰۷/۲۰/۱۹:۵۸/ی