تلاش برای ثبت ملی محوطه‌های تاریخی اطراف سدهای استان آذربایجان‌غربی

مهاباد-بالویز-مدیرکل میراث‌فرهنگی،آذربایجان‌غربی بر لزوم تلاش هر چه بیشتر برای ثبت ملی محوطه‌های تاریخی اطراف سدهای استان در اسرع وقت تاکید کرد. به‌گزارش سرویس تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “جلیلی جباری ” افزود: برای حفاظت بهتر و قانونی نیاز است که محوطه‌ها و آثار تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی، میراث ناملموس و سایر آثار شناسایی و […]

مهاباد-بالویز-مدیرکل میراث‌فرهنگی،آذربایجان‌غربی بر لزوم تلاش هر چه بیشتر برای ثبت ملی محوطه‌های تاریخی اطراف سدهای استان در اسرع وقت تاکید کرد.

به‌گزارش سرویس تاریخی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز “جلیلی جباری ” افزود: برای حفاظت بهتر و قانونی نیاز است که محوطه‌ها و آثار تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی، میراث ناملموس و سایر آثار شناسایی و به ثبت ملی برسد.

” جباری” با اشاره به اینکه کارشناسان باستان‌شناس بومی هر شهرستان با توجه به اشرافیت اطلاعاتی می‌توانند در تهیه پرونده‌های ثبتی آثار تاریخی تاثیرگذار باشند، اظهار داشت: مسئولان شهرستانی موظف هستند در اسرع وقت از ظرفیت این کارشناسان بهره برده و نسبت به تهیه پرونده‌های ثبتی و ارسال آنها به وزارت‌خانه اقدام کنند.

او با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم برای تهیه پرونده‌های ثبتی،محوطه‌های تاریخی اطراف سدهای استان است، ادامه داد: در اطراف سدهای مهم آذربایجان‌غربی مانند سد چپرآباد اشنویه، کانی‌سیب پیرانشهر و ارس پلدشت محوطه‌های تاریخی با ارزشی وجود دارند که باید نسبت به ثبت آنها هر چه زودتر تلاش کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: برای انجام مطالعات در اطراف سدها نیاز به همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان است و همچنین باید پیش از آبگیری سدها اقدامات برای ثبت‌ملی این محوطه‌ها انجام شود چرا که پس از آبگیری این محوطه‌های تاریخی به زیر آب رفته و دیگر کاری نمی‌توان انجام داد.

او گفت: به هنگام ساخت سد کانی‌سیب پیرانشهر و چپرآباد اشنویه ورود و دخالت به موقع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همزمان با پیشرفت پروژه سدسازی و کارهای عمرانی در این دو سد، مطالعات محوطه‌های تاریخی اطراف آنها نیز انجام شد.

“جباری” تصریح کرد: در نتیجه این اقدام به موقع این اداره‌کل، در حال حاضر اطلاعات خوبی از محوطه‌های تاریخی اطراف دو سد چپرآباد و کانی‌سیب به دست آمده است و حتی در برخی موارد تعدادی از این محوطه‌ها نیز به ثبت ملی رسیده‌اند.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۲۹-۱۲:۵۳/ش