اولین عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی ثبت شد

مهاباد-بالویز،سفیر-محققان دانشگاه “استنفورد” موفق شدند اولین عکس دیجیتالی ۳ هزار و ۲۰۰ مگاپیکسلی را ثبت کنند. به گزارش سرویس رسانه ها ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز و به نقل از  انگجت، این محققان با استفاده از حسگرهایی که بخشی از بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان خواهد بود، موفق به ثبت بزرگترین و واضح ترین اولین عکس تاریخ […]

اولین عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی ثبت شد

مهاباد-بالویز،سفیر-محققان دانشگاه “استنفورد” موفق شدند اولین عکس دیجیتالی ۳ هزار و ۲۰۰ مگاپیکسلی را ثبت کنند.

به گزارش سرویس رسانه ها ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز و به نقل از  انگجت، این محققان با استفاده از حسگرهایی که بخشی از بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان خواهد بود، موفق به ثبت بزرگترین و واضح ترین اولین عکس تاریخ شدند.

این دوربین روی تسلکوپ “LSST” متعلق به دانشگاه استنفوردنصب خواهد شد.

این تلسکوپ که در شیلی قرار خواهد گرفت، انرژی و ماده تاریک را مورد مطالعه قرار خواهد داد و “بزرگترین فیلم نجومی در تمام ادوار” را خواهد ساخت.

تصاویر ثبت شده در واقع آنقدر بزرگ هستند که برای نمایش یکی از آن‌ها در اندازه کامل، باید از ۳۷۸ صفحه نمایشگر تلویزیون K۴ با کیفیت فوق‌العاده بالا استفاده کرد.

کیفیت تصویر به حدی بالاست که می‌توان یک توپ گلف را از فاصله ۲۴ کیلومتری مشاهده کرد.

حسگرها نیز می‌توانند اشیاء را ۱۰۰ میلیون بار تیره‌تر از چشم غیرمسلح نشان دهند.

این عملکرد خیره‌کننده با استفاده از ۱۸۹ حسگر، معروف به “دستگاه بارجفت‌شده” (CCDs) ممکن می‌شود.

هر کدام از این دستگاه‌ها ۱۶ مگاپیکسل را اندازه‌گیری می‌کند.

دستگاه‌ بارجفت‌شده یک حسگر تصویربرداری است که از یک مدار یکپارچه تشکیل شده که شامل آرایه‌ای از اتصالات یا خازن‌های حساس متصل می‌شود.

این دستگاه‌ها در واحدهایی به نام “rafts” بسته‌بندی می‌شوند که صفحه کانونی دوربین را تشکیل می‌دهد.

در این دوربین نیز بیست و یک ” rafts” به علاوه چهار “rafts” مخصوص که برای تصویربرداری استفاده نمی‌شود، به کار گرفته شده است.

در مجموع،صفحه کانونی دوربین شامل ۳.۲ میلیارد پیکسل می‌شود. هر کدام از این “rafts” ها تا سه میلیون دلار ارزش دارند که در طول شش ماه در صفحه کانونی قرار گرفتند.

همچنین، این تصاویر ۳ هزار و ۲۰۰ مگاپیکسلی نتیجه حسگرهایی هستند که یک آزمایش مهم  اولیه را پشت سر گذاشتند.

تیم تحقیقاتی پروژه به تلاش خود برای ادامه ساخت دوربین ادامه می‌دهند. انتظار می‌رود که آزمایشات نهایی این دوربین در اواسط سال ۲۰۲۱ انجام شود.

مهاباد-پایگاه خبری تحلیلی بالویز-۹۹/۰۶/۲۱-۱۹:۵۵/ج