یازده مرداد ماه سالروز بمباران شیمایی اشنویه بود

مهاباد-بالویز”سفیر-۱۱ مردادماه سال ۱۳۶۷ جنگندەهایی متعلق بە رژیم بعث عراق شهر اشنویە را مورد هجوم بمبهای شیمیایی (گاز خردل) قرار دادند. به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” ۳۲ سال پیش و در روز‌های پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعث عراق، در یازدهم مرداد […]

مهاباد-بالویز”سفیر-۱۱ مردادماه سال ۱۳۶۷ جنگندەهایی متعلق بە رژیم بعث عراق شهر اشنویە را مورد هجوم بمبهای شیمیایی (گاز خردل) قرار دادند.

به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ” ۳۲ سال پیش و در روز‌های پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعث عراق، در یازدهم مرداد ماه سال ۱۳۶۷، مناطقی از شهر اشنویه از سوی هواپیما‌های ارتش بعث با گاز اعصاب و خردل مورد هجوم قرار گرفت

به‌رغم مصدومیت بیش از ۲۶۰۰ نفر از همشهریان، با لطف و امداد الهی و وزش باد‌های موسمی  در این زمان، آثار کشنده این گاز‌ها کمتر شده باعث شد شدت خسارات گاز خردل محدود بە چند نقطه خاص شهر شود.

اگرچه تعداد چهارصد تا پانصد خانوار را تحت تاثیر خود قرار داد، اما خوشبختانه کسی در ایام حمله به شهادت نرسید.با این جود تعدادی از مصدومان این جنایت تا امروز نیز با زخمها و عوارض ناشی از آن زندگی می کنند.

گزارش‌ها حاکی است در ساعت ۲.۴۵ دقیقه بامداد روز سه شنبه مورخه ۱۱ مرداد ۶۷ مطابق دوم آگوست ۱۹۸۸ زمانیکه مردم شهر در خواب بودند چندین محل مسکونی و اطراف آن‌ها درسمت غرب و جنوب غربی شهر اشنویه در منطقه کچل آباد، برده زرد و مام تمر مورد حمله هواپیما‌های عراقی قرار گرفت.

هیئت اعزامی سازمان ملل نیز در گزارشی تعداد مجروحان این حمله را ۲۶۸۰ نفر اعلام کرد.

اکنون ۳۲ سال از آن واقعه می‌گذرد و این جنایت علیه بشریت نیز به اَسناد مظلومیت مردم منطقه بالاخص مردم اشنویه اضافه شده است.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۵/۱۳ – د – ۱۴:۳۰

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)