ضرورت جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در استان و تقویت مشارکت مردمی

مهاباد-بالویز”سفیر-سید سلمان ذاکر نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس سازمان ، مدیر امور اراضی و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت جلوگیری از تفکیک و خرد شدن اراضی کشاورزی در استان و افزایش آگاهی  و مشارکت مردم در این زمینه تاکید کرد . […]

مهاباد-بالویز”سفیر-سید سلمان ذاکر نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس سازمان ، مدیر امور اراضی و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت جلوگیری از تفکیک و خرد شدن اراضی کشاورزی در استان و افزایش آگاهی  و مشارکت مردم در این زمینه تاکید کرد .

به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز” ذاکر در این دیدار آسیب های ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی را جبران ناپذیر دانست و افزود : اصلاح و بازنگری قوانین مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و احداث خانه کارگری در اراضی زراعی و باغی لازم و ضروری است .

رییس مجمع نمایندگان استان تاکید کرد : باید آگاهی ، نظارت و مشارکت مردم در زمینه حفظ کاربری اراضی کشاورزی برای حفظ زیرساخت‌های تولید کشاورزی بیش از پیش افزایش یابد و  تعامل دو سویه دستگاه های اجرایی و مردم در سطح استان نیز ارتقا یابد.

رسول جلیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات تغییر غیر مجاز کاربری های اراضی کشاورزی در استان، گفت : وضعیت فعلی به گونه ای است که سرمایه گذاران به جای  سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مولد در مناطق مستعد و اراضی کم بازده ، بیشتر به سمت احداث ساختمان ها در اراضی باغی و زراعی درجه یک کشاورزی سوق پیدا کرده اند .

جلیلی برنامه ریزی برای حفظ اراضی کشاورزی، جلوگیری از خرد شدن آنها برای اقتصادی بودن تولید و یکپارچه سازی آن، مدیریت بهره وری و بهینه سازی نحوه استفاده از زمین را یکی از مهمترین وظایف حاکمیتی سازمان عنوان کرد و افزود:  ما به عنوان امانتدار نسل های آینده باید از زمین های کشاورزی صیانت کنیم و در این راستا در نظر داریم مناطقی مستعد را برای سرمایه گذاران متقاضی احداث واحد های تولیدی معرفی کنیم .

وی از عموم مردم به ‌ویژه روستاییان و کشاورزان استان درخواست می‌شود، در صورتی که قصد احداث خانه باغ و تاسیسات یا دیوارکشی در اراضی زارعی و باغی متعلق به خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامی، از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (۱۳۱) و یا با مراجعه به مراکز خدمات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت امور اراضی استان ضمن مشاوره و راهنمایی ، برای دریافت مجوز اقدام کنند.

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۵/۰۱ – چ – ۱۱:۵۰