ضوابط تسهیلات آسیب دیده گان از کرونا در رسته های ۱۳ گانه مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا

مهاباد – بالویز ” سفیر” قائم مقام بانک مرکزی: ضوابط تسهیلات آسیب دیده گان از کرونا در رسته های ۱۳ گانه مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شد  به گزارش سرویس وبگردی اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز” کمیجانی اظهار داشت : اشخاص حقیقی و حقوقی فعال دارای مجوز کسب یا تولید که در […]

مهاباد – بالویز ” سفیر” قائم مقام بانک مرکزی: ضوابط تسهیلات آسیب دیده گان از کرونا در رسته های ۱۳ گانه مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شد 

به گزارش سرویس وبگردی اقتصادی ، پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز” کمیجانی اظهار داشت : اشخاص حقیقی و حقوقی فعال دارای مجوز کسب یا تولید که در رسته‌های ۱۳گانه مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شده و آن دسته از کسب‌وکارهایی که به تأیید کارگروه مقابله با پیامدهای ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌رسد و در قالب کارفرمایی و یا خویش‌فرمایی دارای لیست بیمه هستند، بر اساس ضوابط زیر صرفاً برای یک‌بار مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند:

واحد کسب‌وکاری که در سال گذشته فعال بوده و همچنان فعال است.

شاغلان آنها از بیمه بیکاری بهره‌مند نشده‌اند.

واحد کسب‌وکاری که پس از شیوع ویروس کرونا (۱ اسفند ماه ۹۸) ۹۰٪ متوسط نیروی ‌کار ۳ ماهه آبان، آذر و دی سال ۹۸ خود را براساس اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی تعدیل نکرده یا نسبت به بازگشت و افزایش نیروی کار موجود بر اساس متوسط ۳ ماهه مذکور اقدام کند.

واحد کسب‌وکاری که با نیروهای شاغل (براساس تعداد شاغلین متوسط ۳ ماهه آبان، آذر و دی سال ۹۸) قرارداد کار در سال ۹۹ منعقد کرده و متعهد به حفظ نیروی کار تا پایان سال ۹۹ شده است.

«سامانه کارا» به منظور ثبت نام در طرح فوق الذکر در نظر گرفته شده است، سامانه کارا متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  تمام مراحل ثبت نام و فرآیند کاری مرتبط با این تصویب نامه، به صورت الکترونیکی در آن پیاده سازی شده و دسترسی تمام دستگاه‌های ذیربط و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عامل در سطح ملی و استانی بر روی این سامانه ایجاد می‌شود؛ ثبت نام افراد مشمول در سامانه یاد‌شده از تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹آغاز شده و در جریان است.

پرداخت تسهیلات صرفاً بر اساس مبلغ تعیین شده برای صاحبان کسب و کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه کارا و لیست شاغلان در واحد کسب و کار و معرفی از طریق سامانه مورد اشاره به بانک ها و مؤسسات اعتباری عامل انجام می شود

پرداخت این تسهیلات به صورت ۲ مرحله‌ای بوده که در مرحله اول ۵۰٪ تسهیلات متعلق به صاحبان کسب‌وکار پرداخت و مابقی یک ماه بعد از آن و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سامانه کارا به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تأمین اجتماعی انجام می‌شود. نسبت تعیین‌شده در هر مرحله به شرح زیر است:

برای واحدهای کسب‌وکار به ازای هر شاغل یک‌صد و بیست (۱۲۰) میلیون ریال تعیین شده که ۷۰٪ این مبلغ برای پرداخت هزینه‌های دستمزد و ۳۰٪ آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب‌وکار است.

برای واحدهای کسب‌وکار در رسته‌هایی که بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده‌اند، به ازای هر شاغل یکصد و شصت (۱۶۰) میلیون ریال تسهیلات تعیین شده که ۵۰٪ این مبلغ برای هزینه‌های دستمزد و ۵۰٪ آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب‌و‌کار است.

برای واحدهای کسب‌وکاری که تعداد شاغلین آنها بالای ۵۰ نفر است، پرداخت تسهیلات به روشی متفاوت انجام می‌شود. در خصوص این واحدها بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا؛ تسهیلات با تعهد بازپرداخت، در اختیار صاحب کسب‌وکار قرار ‌گیرد ولیکن سهم شاغلین با اخذ موافقت از کارفرما در زمان انعقاد قرارداد، نزد بانک مسدود و بر اساس فهرست اعلامی کارفرما و شماره حساب شاغلین که احراز اشتغالشان به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده و در سامانه کارا درج شده است، در وجه آنها پرداخت می‌شود.

نوع عقد، مرابحه عام و نرخ سود ۱۲٪ است. علاوه بر این، مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات ۲۴ ماه و شروع اقساط از ابتدای مهرماه سال ۹۹ است. (سود دوره تنفس از زمان پرداخت تسهیلات تا ابتدای مهر ماه محاسبه و به مبلغ بازپرداخت اقساط اضافه می‌شود).

آن تعداد از واحدهای کسب‌وکار معدودی که ممکن است نسبت به بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر اقدام نکنند و یا با تشخیص و اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا دستگاه بخشی مربوطه، منابع دریافتی را در غیر مصادیق تعیین شده هزینه کنند، به مدت ۲ سال از دریافت هرگونه خدمات بانکی (تسهیلات، ضمانت‌نامه، اعتبارات اسنادی و …) محروم شده و موظف به پرداخت وجه التزام به نرخ ۲۴٪ (شامل ۱۸٪ نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و ۶٪ جریمه)، خواهند شد.

واحدهای مورد اشاره، در صورت کاهش نیروی کار (با ماخذ ۳۱ اردیبهشت ۹۹) تا پایان سال ۹۹ به میزان پایین‌تر از ۹۰٪ متوسط نفراتِ ۳ ماهه آبان، آذر و دی سال ۹۸، موظف به پرداخت وجه التزام به نرخ ۲۴٪ (شامل ۱۸٪ نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و ۶٪ جریمه)، از زمان کاهش نیروی کار خود هستند.

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “ ۹۹/۰۳/۰۹ – ۱۹:۵۱