بيماري تب مالت یا بیماری هزار چهره را بهتر بشناسید

‍  مهاباد – بالویز “سفیر” بيماري تب مالت یا بیماری هزار چهره در اصلاح علمی بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد به گزارش سرویس سلامت ، پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “ بيماري تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد. […]

‍  مهاباد – بالویز “سفیر” بيماري تب مالت یا بیماری هزار چهره در اصلاح علمی بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد

به گزارش سرویس سلامت ، پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز “ بيماري تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد. این بیماری به علت ایجاد سقط_جنین_در_دام، کاهش_تولید_شیر، عقیمی_و_نازایی_دام‌های_مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بيماري تب مالت، همواره از دو_بعد_اقتصادی_بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

مصرف شیر، محصولات لبنی (کره، پنیر) یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود. کم‌خونی وخیم یا مشکلات معده و سابقهٔ جراحی آن به دلیل کاهش اسید معده امکان بروز بیماری را بالا می‌برد. اسید معده تا حدودی احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد.

به‌طور کلی این بیماری در میان افرادی که با حیوانات زیاد در تماس هستند (کشاورزان، دامداران، قصابان، دامپزشکان) و افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند شایع‌تر است.

بیماری در مناطق روستایی(۷۷٪) بیشتر از مناطق شهری(۲۳٪) می باشد که مرتبط با تماس با دام آلوده و استفاده از فراورده های لبنی غیره پاستوریزه در مناطق روستایی می باشد.

راه های سرایت بیماری تب مالت:

ارتباط مسقیم از راه ملتحمه چشم، یا از طریق تماس جراحات پوست با ترشحات آلوده.

مصرف بافت ها یا مواد غذایی یا مایعات حاوی باکتری بروسلا مانند؛ شیر_خام، پنیر_تازه، خامه، سرشیر و گوشت_و_فرآورده_های_آن.

انتقال تنفسی از طریق استنشاق ذرات عفونی

انتقال تب مالت از انسان به انسان بسیار نادر است.

دوره نهفتگی؛ از زمان ورود باکتری به بدن تا بروز علائم، معمولا ۱ تا ۳ هفته طول می کشد، اما گاهی اوقات ممکن است دوره نهفتگی،  ۶ ماه و یا بیشر به طول بیانجامد.

علائم بالینی؛

بطور کلی بیماری به صورت حاد یا موذیانه شروع شده و با تب_مداوم یا منظم با دوره های متناوب، تعریق_فراوان_بخصوص_در_شب، خستگی، بی_اشتهایی، کاهش_وزن، سردرد، درد_عضلانی و درد_عمومی_بدن تظاهر می کند. با توجه به اینکه عامل این بیماری می تواند هر قسمتی از بدن انسان را درگیر کند و هر علامتی بدهد(درگیری قلبی، افسردگی و …)، به آن بیماری هزار چهره هم می گویند.

تشخیص بیماری تب مالت؛

تشخیص تب مالت بر اساس شرح حال، علائم بالینی و

یافته های آزمایشگاهی است.

درمان تب مالت؛

درمان تب مالت الزاما ترکیبی و با بیش از یک دارو توصیه شده است.

دوره درمانی ۶ تا ۸ هفته، و حداگثر ان بستگی نظر پزشک معالج دارد.

مهاباد – پایگاه خبری تحلیلی ” بالویز ” سفیر – ۹۹/۰۳/۰۴ – ۱۴:۱۸