کرونا و سرما کوچ بهاره عشایر را به تاخیر انداخت

مهاباد- بالویز( سفیر) مدیرعامل تعاونی عشایر شهرستان مهاباد گفت: امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا و سرما ، کوچ بهاره عشایر این شهرستان به تأخیر افتاده است. به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ،یوسف فصاحت افزود: عشایر این شهرستان هر سال در اواخر فروردین، کوچ خود را به مناطق ییلاقی داخل و خارج […]

مهاباد- بالویز( سفیر) مدیرعامل تعاونی عشایر شهرستان مهاباد گفت: امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا و سرما ، کوچ بهاره عشایر این شهرستان به تأخیر افتاده است.

به گزارش سرویس اجتماعی ،پایگاه خبری تحلیلی بالویز ،یوسف فصاحت افزود: عشایر این شهرستان هر سال در اواخر فروردین، کوچ خود را به مناطق ییلاقی داخل و خارج از استان شروع می‌کردند اما امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا و سرما  تاکنون مجوز حمل دام برای انتقال به مناطق ییلاقی صادر نشده است.

فصاحت تصریح کرد: امسال علاوه بر مشکل اخذ مجوز حمل دام، بروز سرمای بهاره و بارش باران هم باعث شده است تا عشایر این شهرستان کوچ خود را به بعد از ۱۵ اردیبهشت و حتی اوایل خرداد موکول کنند.

وی افزود: عشایر شهرستان مهاباد در این فصل دامهای خود را به مناطق ییلاقی سهند در آذربایجان‌شرقی، شاهیندژ ومناطق ییلاقی در مسیرسردشت و پیرانشهر از جمله  لندشیخان ، سری‌ میدان، کارگ ‌و هه‌رمی و میدان استر منتقل می‌کنند.

مدیرعامل تعاونی عشایر شهرستان مهاباد گفت: عشایر این شهرستان ۲۳۵ هزار رأس دام سبک و سنگین دارند که از این تعداد بیش از پنج هزار رأس سنگین و بقیه دام سبک است.

فصاحت اضافه کرد: درشهرستان مهاباد ‌یکهزار و ۲۰۰ خانوار عشایری دارای پرونده با جمعیت بیش از شش هزار نفر وجود دارد که بیشتر به دامپروری و صنایع مربوط به آن اشتغال دارند.

از آنجا که معاش عشایر متکی به دام است ناچارند براي تأمین علوفه مورد نیاز از مراتع و همچنین دوری از گرما و سرمای طاقت فرسا ، به کوچ بین دو ناحیه به نام ییلاق و قشلاق اقدام کنند. به همین عشایر را کوچ نشین می نامند

مهاباد- پایگاه خبری تحلیلی بالویز – ۹۹/۰۲/۱۷  – ۰۷:۵۵