رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مهاباد

مرمت بنای تاریخی کاروانسرای “سیمون” مهاباد آغاز شد

برای بازسازی این محوطه و جداره تاریخی با مساحتی حدود ۷۰۰ مترمربع، دو میلیارد تومان اختصاص یافته است

مهاباد/بالویز/رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهاباد از آغاز مرمت بنای تاریخی کاروانسرای سیمون مهاباد خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز”ناصر صدفی”با اعلام این خبر گفت: مرمت و بازسازی بنای تاریخی کاروانسرای سیمون با همکاری شهرداری و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهاباد،افزود: طبق تفاهم‌نامه با شهرداری مهاباد مرمت و بازسازی بنای تاریخی کاروانسرای سیمون در دستور کار قرار گرفته که بار مالی آن را شهرداری و نظارت فنی را اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان برعهده دارد.

“صدفی” اظهار کرد:برای بازسازی این محوطه و جداره تاریخی با مساحتی حدود ۷۰۰ مترمربع، دو میلیارد تومان اختصاص یافته است که روند بازسازی و ترمیم آن در سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.

وی گفت: در بازسازی این بنا از مصالح ساختمانی سنتی برای ایجاد محوطه و غرفه های سنتی استفاده می‌ شود و هدف از بازسازی آن تبدیل کردن این محل به مکانی توریستی و گردشگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مهاباد اضافه کرد: نظر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بر این است که این کاروانسرا پس از بازسازی به محلی برای تهیه و عرضه صنایع دستی تبدیل و از حالت پارکینگ و انباری خارج شود و در کنار حمام میرزا رسول و سایر آثار تاریخی این شهر به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

کاروانسرای “سیمون” از بناهای تاریخی متعلق به دوره صفوی در مهاباد و تداعی کننده تجارت و مأمن بازرگانان در مسیر جاده ابریشم در این شهر است.

این کاروانسرابرای تأمین امنیت و رفاه بازرگانان در مسیر جاده ابریشم که به عنوان بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا با اهداف تجاری، بخشهای مختلف آسیا را به هم مرتبط می‌کرد و همه آنها را به شمال آفریقا و اروپا پیوند می داد، احداث شده بود.

هر چند این کاروانسرا کتیبه‌ای ندارد اما شکل معماری و قدمت آن بسیار نزدیک به مسجد سوور و حمام میرزا رسول است و به احتمال زیاد در یک دوره ۵۰ ساله با این بناها ساخته شده باشد و بیش از ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال قدمت دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۳/۱۶-۰۸:۱۲:۴۵/خبر۳۷۴۰/کدخبر۱۷۹۴۹/س۱۰۵/

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)