انتخابات ترکیه

آنچه باید در مورد انتخابات ترکیه بدانید

احزاب برای ورود به پارلمان باید حداقل 7 درصد آرا را به تنهایی یا در اتحاد با احزاب دیگر به دست آورند.

مهاباد/بالویز/این انتخابات برای رئیس جمهور رجب طیب اردوغان از زمانی که بیست سال پیش به قدرت رسید، سخت ترین انتخابات است.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز”نظرسنجی ها نشان می دهد که کیلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف ملت، با برتری اردوغان شانس دارد.

۵ میلیون نفر هستند که حق رای دارند، متولد و بزرگ شده اند و تنها اردوغان را به عنوان رهبر می شناسند.

نتایج این انتخابات آینده روابط ترکیه با آمریکا، اروپا و ناتو را مشخص خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این انتخابات شرکت می کند که با چالش های بسیاری مرتبط با اقتصاد، سیاست خارجی و ماهیت دموکراسی ترکیه احاطه شده است.

اگرچه به نظر می رسد شانس مخالفان در این انتخابات بیشتر از انتخابات های دیگر باشد، اردوغان در این انتخابات شرکت می کند به این دلیل که او سازنده رنسانسی است که کشورش اکنون تجربه می کند.

علیرغم پیامدهای تحمیل شده توسط زلزله ویرانگر که در این کشور در اوایل فوریه رخ داد.

در نهایت می توان گفت که این انتخابات بیشتر شبیه رای دادن به اردوغان به عنوان یک شخص است تا رای به یک نامزد ریاست جمهوری یا نه.

تنها چند روز تا انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه باقی مانده است، زیرا رئیس جمهور رجب طیب اردوغان شاید با قوی ترین رقابت از زمان به قدرت رسیدن دو دهه پیش روبروست.

رای دهندگان ترک در خارج از کشور شروع به رای دادن در سفارتخانه های کشور خود کردند، در حالی که رای دهندگان در ۱۴ می به پای صندوق های رای رفتند.

برای تعیین اینکه آیا اردوغان با وجود چالش هایی که با آن مواجه است در کاخ حاکم باقی می ماند یا قدرت را ترک می کند.

این انتخابات کمتر از سه ماه پس از زلزله ۶ فوریه برگزار می شود که بیش از ۵۰۰۰۰ کشته برجای گذاشت و منجر به آواره شدن نزدیک به ۶ میلیون نفر در جنوب ترکیه و شمال سوریه شد.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که میزان مشارکت رای‌دهندگان در سال جاری، در بحبوحه رقابت فشرده بین اردوغان و کاندیدای اصلی اپوزیسیون، کمال کیلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، که نماینده بلوک شش حزبی «ائتلاف ملت» موسوم به «شش» است، بی‌سابقه است.

انتخابات ترکیه چگونه پیش می رود؟

ترکیه هر ۵ سال یک بار انتخابات برگزار می کند و هر حزبی که در انتخابات پارلمانی قبلی از ۵ درصد آرا بیشتر باشد حق دارد یک نامزد ریاست جمهوری معرفی کند و هرکس ۱۰۰۰۰۰ امضا جمع کند حق دارد به عنوان یک مستقل نامزد شود.

هر کس در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، رئیس جمهور معرفی می شود و در صورتی که هیچ نامزدی نتواند از این درصد فراتر رود، دور دوم بین دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده اند برگزار می شود. “دور اول.

انتخابات پارلمانی همزمان با همتای ریاست جمهوری خود برگزار می شود، زیرا ترکیه از سیستم نمایندگی تناسبی در پارلمان پیروی می کند، به این معنی که تعداد کرسی هایی که یک حزب در شورای قانونگذاری ۶۰۰ کرسی به دست می آورد، با آرایی که به دست می آورد، نسبت مستقیم دارد.

احزاب برای ورود به پارلمان باید حداقل ۷ درصد آرا را به تنهایی یا در اتحاد با احزاب دیگر به دست آورند.

رای دهندگان به طور همزمان در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آرای خود را به صندوق انداختند و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در صورت برگزاری، ۲۸ می برگزار می شود.

نظرسنجی ها در ساعت ۸ صبح به وقت محلی در ۱۴ می باز می شود، در ساعت ۵ بعد از ظهر بسته می شود و انتظار می رود نتایج بعد از ساعت ۲۱ به وقت محلی به پایان برسد.

در ۱۷ آوریل، رئیس کمیته عالی انتخابات ترکیه”احمد ینر” گفت :که تعداد کسانی که از نظر ریاست جمهوری و پارلمان حق رای دارند، ۶۴،۱۱۳،۹۴۱ رای دهنده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی – ۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ شهروند برای اولین بار حق شرکت در انتخابات آتی را دارند که نشان می دهد تعداد رای دهندگان در داخل کشور بالغ بر ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ نفر است.

تعداد صندوق های رای در سراسر کشور ۱۹۱۸۸۴ و در خارج ۵۰۴۰ صندوق است و ۶۲۱۵ رای دهنده در ۴۲۱ حوزه می توانند در صندوق های سیار رای خود را به صندوق بیندازند.

نامزدها چه کسانی هستند؟

علاوه بر اردوغان و قلیچداراوغلو، انتخابات آتی شاهد حضور دو نامزد دیگر نیز خواهد بود. آنها عبارتند از: محرم اینجه، رهبر حزب بلد، و سینان اوگان، نامزد حزب راستگرای ائتلاف پدربزرگها.

اینس برای دومین بار پس از شکست مقابل اردوغان در سال ۲۰۱۸ در دور اول، و بعدا جدا شدن از حزب جمهوری خواه خلق، برای تاسیس یک حزب جدید و اعلام اینکه در اواخر ماه مارس امضاهای کافی برای پیوستن به آن را به دست آورده است، برای دومین بار وارد رقابت های ریاست جمهوری می شود.

رقابت ریاست جمهوری علیرغم درخواست وی برای کناره گیری از اکبر احزاب مخالف.

در مورد اوگان، او نامزد ائتلاف “ATA” به معنای اجداد است و این ائتلافی است که احزاب ملی گرای افراطی را در بر می گیرد که مهم ترین آنها حزب “پیروزی” است که به رهبری اومیت اوزداغ، نماینده می رسد.

به دلیل نگرش نژادپرستانه خود نسبت به خارجی ها، به ویژه سوری ها و افغان ها، شناخته شده است.

اوگان به مواضع نژادپرستانه خود علیه خارجی ها و حملات آنها معروف بود و متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات، پناهندگان را به کشورشان بازگرداند.

تقریباً در هر انتخابات ترکیه، اقتصاد همیشه یک عامل تعیین کننده بوده است و این انتخابات در بحبوحه بحران اقتصادی تشدید شده توسط زلزله و همچنین تورم که در اکتبر ۲۰۲۲ به ۸۵ درصد رسید برگزار می شود.

شکل رقابت.. انتخابات اغلب نتایج کاملاً متفاوتی با آنچه که نظرسنجی های قبلی نظارت می کردند به ارمغان می آورد، این همان اتفاقی است که وقتی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ به هزینه هیلاری کلینتون پیروز شد، که تقریباً در همه نظرسنجی ها برتر از او بود، اما نظرسنجی ها تقریباً تنها معیاری هستند که می توان بر روی او ایجاد کرد.

نظرسنجی انجام شده توسط شرکت نظرسنجی “متروپول” در آوریل ۲۰۲۳، نشان داد که رای دهندگان بیشتری معتقدند که اردوغان و ائتلاف مردمی او در مقایسه با کیلیچداراوغلو و اتحاد ملت که او به آن تعلق دارد، می توانند به مقابله با اثرات زلزله کمک کنند.

با این حال، صداهای زیادی وجود دارد که رئیس جمهور ترکیه را به دور شدن از دموکراسی و تلاش برای تثبیت بقای خود در قدرت متهم می کند و این صداهایی است که مخالفان سعی دارند به شدت روی آنها تمرکز کنند.

نظرسنجی ها چه می گویند ..

نظرسنجی «متروپل» انتظار رای بی سابقه در انتخابات را دارد در حالی که رئیس کمیسیون عالی انتخابات گفت که انتظار دارد حدود ۵ میلیون رای دهنده برای اولین بار در انتخابات شرکت کنند که نشان می دهد اکثریت اینها رهبر دیگری جز اردوغان نمی شناسند.

نظرسنجی “متروپل” حاکی از آن است که رای دهندگان از کیلیچیدار اوغلو در دور اول انتخابات حمایت خواهند کرد و اردوغان در رتبه دوم و پس از آن اینس و اوگان قرار خواهند گرفت و در صورت کناره گیری اینس از رقابت، کیلیچدره ممکن است بیشتر به دست بیاورد.

بر اساس پیش‌بینی‌های مخالفان، در صورت کناره‌گیری اینجه از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، احتمالاً رأی‌دهندگان بیشتری به کیلیچداراوغلو روی می‌آورند تا اردوغان.

با این حال، نظرسنجی‌های دیگری وجود دارد که اردوغان را نسبت به برجسته‌ترین رقیب خود برتری می‌دهد و برخی از آنها نشان می‌دهد که بر اساس ادعای حزب حاکم عدالت و توسعه، رقابت ریاست‌جمهوری می‌تواند در دور اول تصمیم‌گیری شود.

حزب دموکراتیک خلق ها – که مقامات آن را به عنوان یک جبهه سیاسی برای حزب کارگران کردستان متهم می کنند – نامزدی برای ریاست جمهوری معرفی نکرد، اما در اواخر آوریل رسما از کیلیچداراوغلو حمایت کرد.

ائتلاف شش حزبی در سال ۲۰۲۲ تأسیس شد و یک ائتلاف چپ متشکل از ۶ حزب به رهبری حزب جمهوری خواه خلق است.

ائتلافی که کیلیچداراوغلو نمایندگی می کند موافق است که همه اعضای آن می خواهند کشور را به سیستم پارلمانی بازگردانند که اردوغان زمانی که دیگر حق کاندیداتوری مجدد برای نخست وزیری در سال ۲۰۱۴ را نداشت، تغییر داد. سمت های معاون رئیس جمهور

“اتحاد ملت” به رهبری کیلیچداراوغلو می خواهد نظام پارلمانی را احیا کند، حق وتوی قانون را از رئیس دولت حذف کند، روابط دفتر را با احزاب سیاسی قطع کند و هر هفت سال یک بار آن را انتخاب کند.

این ائتلاف همچنین می‌خواهد تلاش چند دهه‌ای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کند و «اعتماد متقابل» با ایالات متحده را پس از سال‌ها روابط تیره در سال‌های اردوغان احیا کند.

آنها متعهد شده اند که تورم را ظرف دو سال به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهند و پناهندگان سوری را داوطلبانه به خانه بازگردانند، زیرا ترکیه در حال حاضر میزبان حدود ۳٫۶ میلیون پناهنده سوری است.

قلیچداراوغلو یک کارمند سابق دولتی از اقلیت علوی است که راهپیمایی ۲۴ روزه برای عدالت را در سال ۲۰۱۷ رهبری کرد، که به عنوان بزرگترین چالش برای حکومت رئیس جمهور اردوغان در سال های اخیر تلقی می شد.

انتخاب او سر و صدای زیادی به پا نکرد زیرا شهرداران استانبول و آنکارا اغلب قوی ترین نامزدها هستند.

پس از اینکه همکار سابقش محرم اینس برای ریاست جمهوری نامزد شد، امیدهای قلیچداردار برای حل و فصل انتخابات به شدت کاهش یافت.

برخی از سیاستمداران خواستار جلوگیری از کاندیداتوری اردوغان برای ریاست جمهوری شدند زیرا او دو دوره ریاست جمهوری را سپری کرده و طبق قانون اساسی حق نامزدی برای سومین دوره را ندارد، اما قوه قضاییه ترکیه دوره زمانی بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ را در نظر نگرفت.

اصلاح شد و حکم داد که او حق دارد برای دوره آتی که طبق اصلاحیه جدید دومین دوره خواهد بود نامزد شود.

نتیجه گیری:

بر اساس تحلیلی که سایت آمریکایی «پولیتیکو» (۳ می ۲۰۲۳) منتشر کرده است، انتخابات آتی ترکیه بر امنیت اروپا و خاورمیانه تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

زیرا چه کسی انتخاب خواهد شد، نقش ترکیه در ناتو و رابطه آن با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه را تعیین می کند.

به گزارش پولیتیکو، رئیس جمهور بعدی همچنین سیاست مهاجرت، نقش آنکارا در جنگ روسیه و اوکراین و نحوه برخورد آن با تنش ها در شرق مدیترانه را تعریف خواهد کرد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۲/۱۶-۰۵:۴۸:۱۲/خبر۳۶۹۵/کدخبر۱۷۷۶۳/ش/۶۲

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)