علمی

ماه گرفتگی نیمه منظم، جمعه قابل مشاهده می‌شود

خسوف‌های نیمه منظم در نتیجه عبور زمین بین ماه، خورشید و سه جسم در یک خط مستقیم رخ می‌دهد

مهاباد/بالویز/ماه در روز جمعه (۵ مه) از سایه بیرونی زمین عبور و یک رویداد نجومی به نام “ماه گرفتگی نیمه منظم” را ایجاد می‌کند.

به گزارش سرویس علمی،پایگاه خبری بالویز؛روز جمعه ماه گرفتگی در ساعت ۱۱:۱۵ به وقت شرق آمریکا آغاز می‌شود.

از هر نقطه از جهان که ماه در افق باشد، از جمله قطب جنوب، آسیا، روسیه، اقیانوسیه و شرق و مرکز آفریقا قابل مشاهده خواهد بود.

این رویداد در ساعت ۱:۲۴ به اوج خود می‌رسد و ساعت ۳:۳۲ به پایان می‌رسد.

این ماه گرفتگی نیمه منظم به هیچ وجه در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی یا بیشتر اروپا قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا ماه در تمام مدت زمانی که زمین در سایه آن قرار دارد، زیر افق خواهد بود.

مانند تمام ماه گرفتگی ها، خسوف‌های نیمه منظم در نتیجه عبور زمین بین ماه، خورشید و سه جسم در یک خط مستقیم رخ می‌دهد و این اتفاق منجر به افتادن سایه زمین بر روی ماه می‌شود و زمین نور خورشید را مسدود می‌کند.

خسوف نیمه منظم زمانی اتفاق می‌افتد که ماه از ناحیه بیرونی زمین عبور می‌کند که به آن نیمه سایه می‌گویند؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد زمین قسمتی از قرص خورشید ونه همه آن را می‌پوشاند، وبنابراین هنوز تا حدودی درخشان است.

اثر حاصله به سختی قابل درک است و گاهی اوقات فقط در تصاویر با دقت کنترل شده یا توسط افرادی با بینایی بسیار واضح قابل مشاهده است.

با این حال،گاهی اوقات اتفاقات نادری رخ می‌دهد که در آن تمام صورت ماه به سمت نیم سایه حرکت می‌کند و ماه گرفتگی باعث تیرگی آن می‌شود؛ از این رو با چشم غیرمسلح به راحتی قابل مشاهده است.

منبع: الیوم السابع

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۲/۱۴-۰۹:۲۳:۴۲/خبر۳۶۹۲/کدخبر۱۷۷۴۸/پ/۵۹

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)